In de DT Swiss 350 achternaven zitten 4x de 6902 lagers en in de voornaaf 2x de 6000 lagers. De 6902 lagers zijn 28mm lagers die lekker robuust zijn. Daarnaast is de afsluiting van de lagers erg goed door de stofkappen op de as van de naaf. Garant voor veel kilometers dus!
De DT Swiss 350 is een duurzame en betrouwbare navenset en staat garant voor veel kilometers fietsplezier. De DT 350 serie is op dit moment de meest verkochte set naven. De lagers hebben een grote diameter van 26mm (voor) en 28mm (achter) en roller lekker soepel.
Keramische lagers zijn erg populair omdat ze sterker zijn, minder rolweerstand hebben en veel langer meegaan dan de reguliere lagers. De lagers worden tegenwoordig door veel verschillende bedrijven geproduceerd en vooral de serieuze skeeleraar verkiest keramische boven lagers van staal.
Spline of Dicut
De spline is de standaard naaf die in de DT Swiss wielen zit. De dicut variant is wat lichter, wat dus weer zorgt voor een gewichtsbesparing van het wiel. Daarnaast is de Dicut naaf nog mooier afgewerkt en minimaal qua design.
Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo'n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.
Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een spline is een functie die bestaat uit een aaneenschakeling van stukjes van polynomen. De hoogste graad van de voorkomende polynomen noemt men de graad van de spline. Met behulp van splines kunnen op relatief eenvoudige wijze krommen beschreven en bewerkt worden.
Een standaard naaf voor een moderne racefiets heeft voor een breedte van 100 mm en achter 130 mm (vroeger ook 120 mm of 126 mm). Een moderne MTB heeft voor ook 100 mm en achter 135 mm. Sommige fietsen zoals fixies of fatbikes hebben vaker afwijkende maten zoals 120 mm, 150 mm etc.
Neem dan de Abec 7, Abec 9 lagers, Reds, Swiss of probeer eens de Keramische lagers van Maple. Ga je voor de top, wil je het beste uit je skeelerpresaties halen. Investeer dan in een set Keramische lagers en onderhoud ze goed. Het is zeker de investering waard.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Er zitten een aantal voordelen aan deze keramische kogeltjes. Ze zijn harder, lichter en draaien soepeler. Bovendien zijn ze duurzamer. CeramicSpeed claimt een tot vijf keer langere levensduur dan gewone lagers.
De steekassen zorgen ervoor dat er een stijver geheel ontstaat, waarbij de krachten die vrij komen beter overgebracht kunnen worden. Hedendaags kom je deze combinatie nauwelijks nog tegen in de fietsenwinkel.
Als je wil bepalen welke mountainbike banden de juiste voor jou zijn, begin je dus bij de interne velgbreedte. Gemiddeld is dit zo'n 20 á 22mm bij een crosscountry wiel. Een bredere interne velgbreedte kan je een stabieler gevoel geven in de bocht, maar resulteert in wat meer roterend gewicht.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Het aanvangssalaris van een Rijwielmonteurs e.d. bedraag meestal tussen de € 1.332 en € 1.960 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.581 en € 2.288 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Een grommend en bonkend geluid
Wanneer je harder dan 25 kilometer per uur rijdt, en je een brommend hoorbaar geluid hoort, kan dit wijzen op een kapotte lager. Je hoort dit geluid met name wanneer je een scherpe bocht maakt waardoor het gewicht van de auto naar een kant wordt geworpen.
Leg je ene hand bovenop de band en de andere aan de onderkant en voel door zachtjes een beetje heen en weer te bewegen of er wat speling op het wiel zit. Voel je echt dat er behoorlijk speling op het wiel zit dan is dit ook een aanwijzing dat je wiellager aan vervanging toe en echt is versleten.
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
Nu er meer racefietsen met disc remmen op de markt komen zijn ook de thru axles in opkomst. De thru axle is een ijzeren staaf die door de voorvork of het frame en het wiel heen steekt om deze vervolgens in je frame vast te draaien.