Voor uw Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric dient u een Type 2 mobiele lader te hebben. Uiteraard gaat thuisladen via het stopcontact minder snel, toch kan het zeker voor hybride of elektrische auto's met een kleinere accu voldoende zijn. Een mobiele lader kan meestal 2.3 of 3.7 kW (10 of 16A) laden.
De hybride-accu van de auto is op te laden met een laadkabel tussen de auto een 230V-stopcontact* (wisselstroom). Gebruik alleen de laadkabel die bij de auto werd geleverd of een door Volvo geadviseerde vervangende kabel.
Specificaties van de hybride-accu
Totale energiecapaciteit: 10,7 kWh.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Wanneer je elektrisch gaat rijden dan is het het voordeligst om een eigen laadpaal te kopen. De ANWB verkoopt kwalitatief hoogwaardige laadpalen van de Nederlandse fabrikant Alfen. De laadpalen worden geleverd in samenwerking met Eneco.
De Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric heeft een Mennekes type 2 stekker nodig en de auto heeft een maximaal AC laadvermogen van 11 kW. Dit betekent dat uw auto met een laadpaal voor thuis nooit sneller zal laden dan dat. Daarbij heeft de auto een bruikbare accucapaciteit van 75 kWh.
De Recharge rijdt net als een gewone auto. Bepaalde functies wijken echter af van een auto die alleen op benzine of diesel rijdt. De elektromotor zorgt voornamelijk voor aandrijving op lage snelheden en de benzinemotor op hogere snelheden bij een actievere rijstijl.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
De Volvo XC40 heeft een ingeschatte actieradius van 314 km die je goed kan noemen. Daarbij heeft hij een topsnelheid van 180 km/h, wat enigszins lager is dan het gemiddelde. Van 0-100 accelereert de elektrische Volvo XC40 in 4.9 seconden, wat veel sneller is dan een auto binnen het lower SUV segment.
Hoe werkt Dynamic Load Balancing precies? Een laadpaal met de functie Dynamic Load Balancing meet elke seconde de belasting van het stroomnetwerk in huis en stemt daar de laadsnelheid van de laadpaal op af. Andere apparaten in huis krijgen voorrang tijdens het opladen van de auto.
Volvo heeft de prijzen bekendgemaakt van de volledig elektrische Volvo XC40. De Volvo XC40 Electric heeft een vanafprijs van 59.900 euro en is te leasen vanaf 732 euro per maand. De volledig elektrische Volvo XC40 werd eerder al officieel door het automerk onthuld.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.