Tot aan de grens van Engeland kun je de laadpas van ANWB nog overal gebruiken, hierna wordt het tijd om over te schakelen op de laadpas van Shell Recharge en je creditcard.
Voor laden in het buitenland kun je het beste de Shell Recharge laadpas en de ChargePoint laadpas aanvragen omdat deze gratis aan te vragen zijn en samen een goede dekking hebben in heel Europa. Verder is het handig om de ANWB laadpas aan te vragen voor op vakantie als je ANWB-lid bent.
In Nederland kun je met iedere Nederlandse laadpas bij elke openbare laadpaal je elektrische auto opladen. Er is een groot aanbod van aanbieders van laadpassen. Er zijn er wel 500 in heel Europa. Net als bijvoorbeeld banken met hun bankrekeningen hebben laadpas uitgevers hun eigen abonnementen, prijzen en voorwaarden.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in ruim 45 Europese landen.
Volgens een onderzoek van P3, Cirrantic en TheonData biedt Shell Recharge de beste dekking in Europa. Met deze laadpas en app heb je toegang tot de meeste oplaadpunten. Ook twee andere laadpassen bieden volgens dit een prima goede dekking.
Je kunt alle laadpassen gebruiken, je kunt met een laadpas een laadsessie starten en stoppen bij een laadpunt. Een laadpas is dus merk & type onafhankelijk.
Het is mogelijk om te laden zonder laadpas, bij de meeste laadpalen kun je gemakkelijk betalen met een laadpas en is de enige optie om te betalen met een laadpas.
Werkt mijn laadpas wel? De vraag of jouw Nederlandse laadpas bij het laadpunt op je bestemming werkt, is lastiger te beantwoorden. Je kunt natuurlijk in de app van je eigen laadpasaanbieder kijken. Als het laadpunt daar te zien is, is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.
Welke laadpas voor Tesla? Ook voor de Tesla rijders is de laadpas van TanQyou de oplossing. Met de laadpas kan je namelijk bij meer dan 200.000 laadpalen in europa laden en bij 90% van de laadpalen in Nederland. Onder de 10% van de laadpalen die nog niet ondersteund worden vallen ook de Tesla Superchargers.
Laadpas met abonnement
Bij de ANWB betaal je € 3,99 per maand en hoef je het startbedrag van € 0,34 per laadsessie niet langer te betalen.
De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.
E-Flux rekent 29 eurocent starttarief per laadsessie met een Pay-As-You-Charge laadpas; waar je met een Orange abonnement onbeperkt kunt laden.
Met Travelcard kan geladen worden bij Fastned. Dit kan door de Travelcard-laadpas aan te bieden bij het station. Fastned heeft ook een eigen app waar je jou kunt registreren en de laadpas van Travelcard kunt koppelen.
Laten we met het slechte nieuws beginnen… de mogelijkheden zijn beperkt. Eigenlijk kun je in Nederland alleen bij Fastned snellaadstations direct opladen met je pinpas of creditcard. Dan moet je wel geregistreerd zijn of een abonnement hebben. Dan kun je de app koppelen aan die betaalkaart.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
We zijn inmiddels 10 jaar verder en veel Tesla-eigenaren kunnen hun auto niet meer gratis opladen aan een Supercharger. Alleen vandaag kan je als bezitter van een EV even voelen hoe het in 2013 was. Bij alle Europese Tesla Superchargers kan je namelijk je auto opladen zonder te betalen.
Momenteel kost een kWh €0,62 met een Supercharger. Voor de daluren (22.00 tot 6.00 uur) bedraagt het tarief € 0,53. Om 100 km te rijden, kan de prijs van een oplaadbeurt tussen 8 en 12 euro liggen.
Je kunt je auto bij Shell Recharge opladen met de Shell Recharge-laadpas, of een pas van een andere laadpasaanbieder. Ook kun je de Shell Recharge-App gebruiken om het laden te starten als je je Shell Recharge-laadpas aan de app hebt gekoppeld. Als laatste kun je ook gewoon met je betaalpas een laadsessie starten.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Met de ANWB-laadpas betaal je overigens een vast landelijk tarief.
Een 'beste' laadpas bestaat niet, wel geven bijvoorbeeld ChargeMap en Plugsurfing een mooie dekking in heel Europa. Ook Shell Recharge (bijna 300.000 laadpunten in 33 landen) werkt op veel plaatsen in de EU, net als EDI van D'Ieteren of de laadpassen van Stroohm.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.