De Lynk & Co 01 heeft een mennekes aansluiting, ofwel er is een type 2 laadkabel voor nodig. De auto heeft een 1-fase 3.7 kW laadvermogen. Het is daarom mogelijk om zowel een fase 3 als fase 1 laadkabel te gebruiken, een zwaardere kabel heeft namelijk geen invloed op het laadvermogen.
Welk type laadkabel voor de Lynk & Co 01? De Lynk & Co 01 heeft aan autozijde een aansluiting Type 2 en kan laden via 1 fase met 29 ampère. Hiervoor is een EV laadkabel Type 2, 1 fase, 32A geschikt.
Snelladen is niet mogelijk.
Het is eenvoudig: plug de stekker in, laad de auto op en rij tot 69 km op puur elektrisch vermogen. Telkens opnieuw.
Een oplaadpunt is geschikt voor bijna alle voertuigen met een stekker. Binnen heel Europa is type 2 de standaard en dat is buitengewoon praktisch. Toch kan niet iedereen zomaar opladen bij elk willekeurig laadpunt en precies dat is soms de bedoeling. Bij een publiek laadpunt is de laadpas een onmisbaar stukje plastic.
Heb je een elektrische auto met een laadvermogen van 3.7 kW of 7.4 kW, dan zijn 1-fase laadpalen geschikt. Heb je een elektrische auto met een laadvermogen van 11 kW of hoger, dan kun je kiezen voor een 3 fase laadpaal.
De Lynk & Co 01 heeft een Mennekes type 2 stekker nodig en de auto heeft een maximaal AC laadvermogen van 3.7 kW. Dit betekent dat uw auto met een laadpaal voor thuis nooit sneller zal laden dan dat.
Op de website van Lynk & Co geven ze als richtlijn. 5-7 euro per uur of 30-40 euro per dag.
Lynk & Co biedt de 01 SUV PHEV vooralsnog aan in slechts één uitvoering. In deze uitvoering beschikt de plug-in hybride SUV over een 17 kWh accupakket en 3,7 kWh-boordlader met een standaard Type 2 laadaansluiting.
Lynk & Co. Bij de 01 zijn alle geweldige extra's standaard. Je krijgt een auto met leuke features, hightech details en een plug-in hybride motor met een zuiver elektrisch bereik van 69 km.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
de 5-polige Type 1 (J1772/Yazaki) stekkers worden gebruikt voor oa de Nissan Leaf (tm 2017) en de Mitsubishi Outlander. de 7-polige Type 2 ("Mennekes") stekkers zijn de officiele Europese standaard en worden gebruikt voor auto's van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes en ook voor de verschillende modellen van Tesla.
Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto zit meestal een kastje met een stroombeperker ingebouwd.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Deze week een vrij nieuw merk, Lynk & Co. Dit merk is onderdeel van Geely wat ook het bedrijf achter Volvo is.
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
Sommige laadpunten kunnen 22 kilowatt leveren, maar er zijn momenteel maar weinig auto's die daar gebruikt van kunnen maken (o.a. de Renault Zoe, Audi e-tron (SUV en GT) en Porsche Taycan).
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW)4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW)2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
De kosten voor een 3 fase aansluiting zijn gemiddeld tussen de €740 en €1.100 inclusief btw.
Heb je nu een 1-fase aansluiting in huis? Als je al je apparaten kunt gebruiken zonder dat je stoppen springen, heb je daar voldoende aan. Maar als je wilt investeren in zware apparaten kun je beter verzwaren naar 3-fasen. Denk aan een inductiekookplaat, een (middel)groot zonnesysteem of een warmtepomp.
Met een 3x25A-groepenkast kun je dus met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.