Soorten kwaliteitszorgsystemen In de zorg wordt er veelal gewerkt met drie verschillende systemen: ISO, NEN en HKZ. ISO is een internationaal systeem, waarbij ISO 9001 de norm is voor kwaliteitsmanagement systemen. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en is onderdeel van NEN.
Er zijn twee soorten kwaliteitssystemen: een voedselveiligheidssysteem en een kwaliteitsmanagementsysteem.
Een kwaliteitssysteem is een manier van werken waarbij je op zoek gaat naar hoe je betere en veilige zorg kunt bieden. De basis van zo'n systeem is een kwaliteitshandboek. Dit is een gebundelde set aan documenten die jou als zorgaanbieder helpt om jouw kwaliteit van dienstverlening te verbeteren.
Een kwaliteitssysteem verbindt alle onderdelen die bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. Denk aan het vinden van kritieke processen in de organisatie, het juist en tijdig verwerken van klant aanvragen en natuurlijk de uiteindelijke tevredenheid van uw klanten waarborgen.
Voorbeelden van kwaliteitsmanagementsystemen zijn ISO 9001, Six Sigma en Total Quality Management (of TQM) . Al deze kwaliteitsmanagementmodellen bieden organisaties een raamwerk dat ze kunnen gebruiken om een kwaliteitsmanagementsysteem te ontwerpen dat uniek is voor hun branche of organisatie.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Indicatoren zijn meetbare elementen van de zorgverlening die een aanwijzing geven over de mate van de kwaliteit van de geleverde zorg. Een indicator heeft een signaalfunctie: het is geen directe maat voor kwaliteit, maar wijst op een bepaald aspect van het functioneren en kan aanleiding zijn tot nader onderzoek.
Samengevat, kwaliteitszorg is het proces om de kwaliteit van zorg te waarborgen en te verbeteren, terwijl kwaliteit van zorg de uitkomst is van dit proces.
In de gezondheidszorg verwijst kwaliteitsmanagement naar het beheer van systeemontwerpen, beleid en processen die schade minimaliseren of zelfs elimineren, terwijl de patiëntenzorg en de resultaten worden geoptimaliseerd .
ISO 9001 is dé norm voor kwaliteitsmanagement
Klanttevredenheid wordt verhoogd door te voldoen aan eisen van klanten, aan eisen van de organisatie zelf, aan wet- en regelgeving en door continue verbetering van de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem.
Wat is een kwaliteitssysteem? Een kwaliteitssysteem is een verzameling van processen en procedures om de kwaliteit van zorg te verbeteren en te waarborgen. Op die manier zorg je ervoor dat je werk altijd van hoge kwaliteit is.
Een kwaliteitsmanagementsysteem, vaak een QMS genoemd, is een set interne regels die worden gedefinieerd door een verzameling beleidsregels, processen, gedocumenteerde procedures en records . Dit systeem definieert hoe een bedrijf de creatie en levering van de producten en diensten die zij aan hun klanten leveren, zal bereiken.
De afkorting HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Met HKZ certificering toont u aan dat u alle zaken intern goed op orde heeft en constant bezig bent met de verbetering van uw dienstverlening. U maakt de kwaliteit van uw organisatie aantoonbaar.
In de WGBO is geregeld dat de zorgverlener alleen mag handelen met uw toestemming als patiënt of cliënt. Om toestemming te geven moet u goede en begrijpelijke informatie krijgen. De behandelaar vertelt welke keuzes u heeft. Wat houdt de behandeling in, en wat gebeurt er als u niet behandelt.
Een CIZ 6 indicatie staat voor “ Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging”. Dit is onder andere bestemd voor mensen die wonen in woonzorgcentra. Hier wordt begeleiding geboden in de dagelijkse gang van zaken en in de omgang met een aandoening.
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) De Zorgverzekeringswet (Zvw) De Wet langdurige zorg (Wlz)
Onderzoek naar de 'kwaliteit van zorg' gaat over de vraag of de gezondheidszorg, zowel voor individuele patiënten als voor de bevolking als geheel, bijdraagt aan het verbeteren van de uitkomsten van zorg en over de vraag of deze zorg voldoet aan de laatste medische kennis en inzichten.
Total Quality Management (TQM) is een filosofie die gericht is op het continu verbeteren van de kwaliteit van producten en diensten. Het centrale idee van TQM is dat het efficiënter is om alle activiteiten in één keer goed te doen. Hierdoor bespaart een organisatie tijd op nawerk en correcties.