Werken in de zorg is bijzonder. Het vraagt om specifieke vaardigheden die je als zorgprofessional onderscheiden. Het is meer dan alleen medische kennis. Je hebt ook empathie, communicatievaardigheden, probleemoplossend vermogen, stressbestendigheid en het vermogen om goed samen te werken nodig.
Wat is goede zorg
De zorg is veilig, cliëntgericht, beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft, effectief en doelmatig (de kosten staan in verhouding tot het resultaat). Zorgverleners houden zich aan de professionele standaarden kwaliteitsstandaarden van hun beroepsgroep. Cliënten worden met respect behandeld.
Principes voor het meten van de kwaliteit van gezondheidszorg. Meet aspecten van zorg die verder gaan dan technische kwaliteit, bijvoorbeeld responsiviteit, aanvaardbaarheid en vertrouwen . Meet waargenomen kwaliteit en vergelijk met klinische kwaliteit. Meet kwaliteit op verschillende punten in het patiëntentraject door het zorgsysteem.
Integriteit
Mensen met integriteit worden bewonderd om hun toewijding om het juiste te doen en taken grondig uit te voeren. Deze kwaliteit drijft hen er vaak toe om een sterke werkethiek te behouden, zich eervol te gedragen en beslissingen te nemen die prioriteit geven aan het welzijn van anderen.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht. Dat betekent: u krijgt zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is effectief.
Of u nu direct met patiënten en servicegebruikers werkt of niet, dit kan van invloed zijn op hun zorgervaring. Positief werken aan deze persoonlijke kwaliteiten zal leiden tot een focus op zorg en hoogwaardige services voor patiënten en servicegebruikers, hun verzorgers en hun families .
Lichamelijk in een goede conditie zijn. Goed kunnen communiceren. Oog voor detail hebben. Empathisch zijn en je goed kunnen inleven in de zorgvraag.
Naast algemene waarden als integriteit, aanspreekbaarheid, betrouwbaarheid, zorgvuldigheid, professionaliteit, openheid en transparantie, maar ook doelgerichtheid en doelmatigheid, gaat het om door iedere zorgorganisatie zelf te bepalen waarden, passend bij haar eigen positie en doelstellingen.
Een verbetergebied is een specifieke vaardigheid waarop een werknemer zich richt om zijn/haar prestaties op de werkplek te ontwikkelen of te verbeteren. Voorbeelden van verbetergebieden kunnen worden onderverdeeld in drie brede gebieden: planning en organisatie, leiderschap en management, en communicatie en interpersoonlijke vaardigheden .
Kwaliteit is eigenlijk heel simpel. Het draait erom dat je aan de verwachtingen van de cliënt voldoet bij het verlenen van diensten. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter.
Een strategie voor succesvolle zorgcoördinatie omvat het begrijpen en implementeren van de kerncompetenties voor alle professionals in de gezondheidszorg, zoals beschreven door het Institute of Medicine (IOM, 2003). Deze omvatten: 1) patiëntgerichte zorg, 2) teamwerk en samenwerking, 3) op bewijs gebaseerde praktijk, 4) kwaliteitsverbetering .
Het kan namelijk een valkuil zijn om te veel aan anderen te denken, en te weinig aan jezelf. Daarbij kan het zorgen voor een groot verantwoordingsgevoel en kan het voelen als een verplichting om anderen gerust te stellen of op hun gemak te laten voelen.
Donabedian's (2005) three components approach voor het evalueren van de kwaliteit van zorg vormt de basis voor meting voor verbetering. De drie componenten zijn structuur, proces en uitkomsten .
Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de volgende vijf gebieden verbeterpunten nodig zijn: samenhang en afstemming, passende zorg, woonaanbod, ontlasting informele zorg en hulp(middelen) via de gemeente. 'In de keten van de ouderenzorg is het gebrek aan samenhang en afstemming een knelpunt.