Een inventaris op je balans is een vaste activa-rekening dat bestaat uit investeringen van bedrijfsmiddelen die gebruikt worden voor de bedrijfsvoering. Inventaris voorbeelden zijn je bureau, laptop of ander gereedschap.
Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap. Deze bedrijfsmiddelen zijn dus niet bedoeld voor de verkoop.
Onder inventaris verstaan we alle bedrijfsmiddelen die niet bedoeld zijn voor de verkoop, die langer meegaan dan één jaar en bij aanschaf meer kosten dan € 450 exclusief btw. Voorbeelden van inventaris zijn je bureau, je laptop en je auto van de zaak.
Investeringen met een gebruiksduur korter dan 3 jaar en/of met een verkrijging- of vervaardigingprijs lager dan € 25.000 worden niet geactiveerd maar direct ten laste van de exploitatierekening gebracht.
Onder materiële vaste activa (non-current assets of fixed assets) worden de bezittingen van een bedrijf verstaan waarvan het daarvoor benodigde vermogen voor een periode langer dan een jaar is vastgelegd. Voorbeelden hiervan zijn grond en gebouwen, machines en installaties, transportmiddelen en computers.
Volgens de wet- en regelgeving worden er 3 voorwaarden gesteld aan het activeren van kosten: het actief is bedoeld om de organisatie duurzaam te dienen; de kosten van het actief kunnen betrouwbaar worden vastgesteld; het is waarschijnlijk dat toekomstige economische voordelen van het actief toekomen aan de organisatie.
De inventaris is een opsomming van de waarde van alle goederen en investeringen die in een organisatie aanwezig zijn maar niet in de vorm van liquide middelen(geld). Voorbeelden zijn computers, meubilair, een auto of voorraden zoals t-shirts, of flessen wijn.
Wat is het activeren van kosten? Wanneer je kosten activeert behandel je hen boekhoudkundig niet langer als een kost maar als een investering. Dat wil zeggen dat de kosten op de balans worden geplaatst en je ze over een langere termijn mag afschrijven.
Wat is afschrijven? Afschrijven is wanneer je een investering in de boekhouding verwerkt. Je kunt iets afschrijven als het bedrijfsmiddel een waarde heeft van meer dan €450 exclusief btw. Bovendien moet het product langer dan een jaar meegaan.
Inventaris is de 'inboedel' van uw bedrijf. Het zijn alle 'roerende zaken' in uw bedrijf die u nodig heeft om uw werk te kunnen doen (geen auto's of geld!), zoals kantoormeubilair, computers, gereedschap, machines. Met goederen wordt uw handelsvoorraad bedoeld, zoals grondstoffen, halffabricaten en eindproducten.
Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Op het moment dat u een aankoop doet van een product dat u graag op de inventaris wilt zetten, dan doet u dit met een universele boeking op de 'debiteuren/crediteurenrekening' 'Inventaris'. Hierbij is het goed om te bedenken dat u geen kosten maakt, maar slechts geld omzet in goederen.
Een inventaris op je balans is een vaste activa-rekening dat bestaat uit investeringen van bedrijfsmiddelen die gebruikt worden voor de bedrijfsvoering. Inventaris voorbeelden zijn je bureau, laptop of ander gereedschap.
Een inventarisatie is het opmaken van een inventaris: een lijst of een opsomming van voorwerpen op een bepaalde plaats gemaakt volgens een vaste procedure.
Een inventaris staat je namelijk toe om een ondernemingsplan uit te werken, helpt bij het nemen van bedrijfsbeslissingen en bovendien wordt het wel vaker gevraagd door investeerders. Banken zullen vrijwel altijd een inventaris willen van alle bezittingen en schulden.
Wanneer er telkens na een langere gebruiksperiode groot onderhoud wordt verricht aan een materiaal vast actief, kunnen de kosten hiervan als volgt worden verwerkt: activering in de boekwaarde van de materiële vaste activa; via vorming van een onderhoudsvoorziening; direct ten laste van de winst-en-verliesrekening.
De website kosten kunnen in de jaarrekening (deze wordt opgemaakt op basis van de administratie) als volgt worden verwerkt: Activeren als immateriële vaste activa op de balans óf verwerken als reclamekosten in de winst-en-verliesrekening.
Betekenis van activeren
Het activeren van uitgaven is het boeken van deze uitgaven op de balans en dit aan de debetzijde. Je activeert ze met als bedoeling om ze op dat moment nog niet op de winst in mindering te brengen. De uitgave komt dus niet in de winst- en verliesrekening te staan, maar wel op de balans.
U mag per jaar maximaal 20% van de aanschafprijs afschrijven. Voor uw laptop is dat 20/100*€ 1.000 = € 200. Dat past mooi in 5 jaar.
Antwoord. Een website die zelfstandig opbrengsten genereert (bijvoorbeeld een webwinkel waarbij de bestelling en de betaling op de website plaatsvindt en uiteindelijk het product nog moeten worden verzonden) wordt als immaterieel vast actief op de balans verwerkt.
De Materiële Vaste Activa (MVA) van een onderneming zijn de bezittingen die fysiek tastbaar zijn en waarvan het benodigde vermogen langer dan een jaar is vastgelegd. Enkele voorbeelden van materiële vaste activa: Computers en apparatuur. Grond en gebouwen.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Waar vlottende activa maar kort binnen een bedrijf aanwezig is, bestaat vaste activa uit grotere investeringen. Voorbeelden van vaste activa zijn bijvoorbeeld gebouwen, machines, transportmiddelen en inventaris.
Vaste activa
Gebouwen, machines, gereedschappen en kantoormeubelen bijvoorbeeld worden als materieel gezien. Ze zijn tastbaar, hebben een geldwaarde en zijn gedurende langere periode nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden van de onderneming.