Als je de volledige waarde van het huis al leent, kun je dus geen extra kosten meefinancieren. Tenzij je het met eigen geld betaalt natuurlijk. Door je eigen geld te gebruiken voor de aankoop van je huis, maak je ruimte in je hypotheek om bepaalde kosten mee te financieren, zoals taxatie-, notaris-en advieskosten.
Waar moet je rekening mee houden? Het is niet mogelijk om voor je nieuwe huis een hypotheek af te sluiten waarmee je alle kosten betaalt. In 2022 kun je maximaal 100% van de marktwaarde van de nieuwe woning lenen.
Kosten voor afsluiten hypotheek
Houd er rekening mee dat u alleen de rente en kosten mag aftrekken voor uw eigenwoningschuld. Dat is het deel van uw hypotheek of lening dat gaat over uw eigen woning. Bijvoorbeeld om de woning te kopen, te verbeteren of te onderhouden.
Financieringskosten zijn alle kosten die ontstaan in verband met het afsluiten van een hypotheek, zoals taxatiekosten, notariskosten (hypotheekakte), kosten NHG en de (hypotheek)advieskosten.
Renteaftrek op je hypotheek betekent dat je betaalde hypotheekrente in mindering brengt op je bruto inkomen, waardoor je uiteindelijk minder inkomstenbelasting betaalt. De rente die je betaalt voor je hypotheek is onder bepaalde voorwaarden maximaal 30 jaar fiscaal aftrekbaar.
Aankoopkosten zijn de eenmalige kosten die je maakt bij de aankoop van een woning. Dit zijn overdrachtsbelasting en notariskosten voor de overdracht van de woning en eventueel courtage, een bankgarantie, taxatiekosten en advies- en bemiddelingskosten. Aankoopkosten worden ook wel kosten koper genoemd.
Overdrachtsbelasting. Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte (in tegenstelling tot die van de hypotheekakte) Kosten van onderhoud en verbouwing. Kosten van een bankgarantie.
✅ Zijn de kosten aftrekbaar? Helaas zijn de kosten voor een energielabel niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Als je de volledige waarde van het huis al leent, kun je dus geen extra kosten meefinancieren. Tenzij je het met eigen geld betaalt natuurlijk. Door je eigen geld te gebruiken voor de aankoop van je huis, maak je ruimte in je hypotheek om bepaalde kosten mee te financieren, zoals taxatie-, notaris-en advieskosten.
In principe kun je met standaard meubilair niet terecht bij je hypotheekverstrekker, simpelweg omdat deze zaken bij je inboedel horen en niet je woning.
Voorbeelden van zaken die je mee kunt financieren:
Vloeren en vloerbedekking die vast (verlijmd/gespijkerd) gelegd is. Spuitwerk van keuken, deuren en andere onderdelen in huis. Vaste trapbekleding.
Hierbij kijkt hij in eerste instantie naar jouw bruto-inkomen. Daarnaast controleert de hypotheekverstrekker je betalingsverleden; hoe sta je geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR)? Ook het taxatierapport en je persoonlijke omstandigheden worden meegenomen in de hypotheekaanvraag.
Marktwaarde woning
De regels voor de maximale hypotheek draaien onder andere om de marktwaarde van de woning. Vanaf 2018 kunt u nog maar 100% van die marktwaarde aan hypotheek krijgen. Dat maakt het lastig om de bijkomende kosten als u een huis koopt mee te financieren.
Kosten koper meefinancieren
Sinds 2018 is het niet meer mogelijk om meer dan 100 procent van de woningwaarde te lenen voor je hypotheek. Dit betekent dat je de kosten koper niet meer kun meefinancieren in 2022. De kosten koper dien je dus te betalen van eigen geld.
Goed nieuws: als je een woning met overwaarde verkoopt, dan hoef je over die overwaarde geen belasting te betalen.
De kosten die de notaris maakt voor een leveringsakte of een koopakte zijn helaas niet aftrekbaar.
Is een bouwkundige keuring aftrekbaar van de belasting? Jazeker! Een bouwkundige keuring is fiscaal aftrekbaar onder voorwaarde dat de keuring wordt aangevraagd bij aankoop, verbetering of onderhoud van een woning.
De kosten van het hypotheekadvies zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting voor zover ze te maken hebben met de hypotheek zelf. Advieskosten voor verzekeringen bij de hypotheek zijn niet aftrekbaar.
In de regel betaal je 1 procent van de koopsom van het huis. Deze kosten kun je dus terugkrijgen van de belasting, Ook de kosten die je maakt bij de notaris zijn voor een gedeelte aftrekbaar. Deze kosten zijn vaak opgebouwd uit verschillende onderdelen.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
Jazeker. Er bestaan vandaag oplossingen om zowel de notariskosten als de registratierechten mee te ontlenen.
Sinds 1 januari 2018 is het niet meer mogelijk om een huis te kopen zonder eigen inleg. Dit omdat er sinds die datum nog maar 100% van de koopsom gefinancierd mag worden. De bijkomende kosten betaal je dus uit eigen zak.
Rentebetalingen worden door de Belastingdienst gezien als zakelijke kosten: je betaalt voor het geleende geld. Aflossingen daarentegen vallen in de categorie uitgaven en dit is niet aftrekbaar van je totaalwinst.