Een helikopter heeft sneldraaiende rotorbladen in plaats van vleugels. De piloot kan deze bladen laten draaien. Als hij vooruit wil kantelt hij de bladen naar voren, zodat er van achter meer wind komt. Wil hij achteruit dan laat hij meer wind van voren komen.
Een interessant detail is dat een helikopter onder normale omstandigheden niet zomaar kan neerstorten als de motor uitvalt. Doordat de helikopter omlaag valt, worden de wieken in beweging gezet door de lucht die er langs blaast.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
De afstand die een helikopter kan vliegen hangt af van de hoeveelheid brandstof die in de tank aanwezig is. Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Een helikopter is een zeer onstabiel voertuig. Helikopters crashen zeven keer per 100.000 vlieguren. Een op de vijf ongelukken loopt fataal af voor een of meer inzittenden. Bij een crash is een hoogspanningskabel of ander obstakel vaak de oorzaak.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Een helikopter is helemaal niet gemaakt om ondersteboven te vliegen. De complexe design van de rotorkop en de nodige flexibiliteit van de rotorbladen maken het vliegen ondersteboven niet mogelijk en zeer gevaarlijk moest je het al pogen.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
De traumaheli brengt het ziekenhuis naar de patiënt. In de meeste gevallen (90%) vervoert niet de heli, maar een ambulance het slachtoffer naar het traumacentrum.
Links of rechts? In een "gewoon" vliegtuig zit de piloot aan de linkerkant. In een helikopter vaak rechts.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
Dat ligt aan het type helikopter, de fabrikant schrijft dat voor maar is van vele factoren afhankelijk. Een grote offshore helikopter kan in theorie 6 kilometer hoog vliegen. Maar doorgaans vliegen helikopters vrij laag. Gemiddeld tussen de 150 en 300 meter hoog.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
Actuele brandstofprijzen
Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.