De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
Bij koopgedrag zijn kleuren ook erg belangrijk. Zo creëert rood urgentie en oranje roept op tot actie. Deze kleuren zijn daarom zeer bruikbaar om consumenten in beweging te zetten, bijvoorbeeld bij uitverkoop. Een winkel met een rode omgeving levert echter uiteindelijk lagere verkoopaantallen.
De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca Cola, Lays, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren.
Chique kleuren
Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
Uit de Britse studie blijkt namelijk dat zowel mannen als vrouwen geel de onaantrekkelijkste kleur vinden. Maar liefst 39% van de ondervraagde mannen en 31% van de vrouwen is het daarmee eens.
Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur. Wit staat voor onschuld, luxe en eenvoud.
In de westerse wereld staat oranje ook voor betaalbaar of waar voor je geld, terwijl deze kleur in Oosterse landen blijdschap en spiritualiteit uitdrukt.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Dat groene, gele en rode auto's minder worden gebotst dan bruine, witte en zwarte auto's lijkt logisch. Groen, geel en rood vallen meer op in het verkeer. Maar het is altijd verstandig om goed op te letten als u in de auto zit.
Rode merken zoals Kruidvat of H&M gebruiken rood om hoge kortingen en goedkope prijzen mee te symboliseren. Een ander merk dat niet vergeten mag worden in dit rijtje, met name omdat zij heel bewust voor deze kleur hebben gekozen, is Coca-Cola. Het merk staat al decennialang bekend om haar rode logo.
De kleur van de lucht en de zee, de lievelingskleur van veel mensen, wordt geassocieerd met rust en vrede. Het is een kleur die staat voor de geest, intelligentie en verstand. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Blauw geeft rust, ontspant en is kalm. Blauw maakt groter en is verkoelend. Blauw bevordert de communicatie. Blauw is helder en diplomatiek, schoon en fris.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Bruin. Bruin is de kleur van hout of aarde. Ook wel een donkere variant van oranje. Net zoals in een bruine kroeg geeft de kleur je het gevoel van warmte en gezelligheid.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat vrouwen blauw de meest sexy kleur vinden voor een man om te dragen. Blauw staat voor vertrouwen, openheid en dat soort onzin. Vandaar dat vrouwen dit sexy vinden. In ieder geval, een goede diepblauwe blouse of simpel T-shirt schijnt dus te werken.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen. Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit.
Blauw – Consciëntieus temperament, de 'analyticus'
Gedrag: Betrouwbaar en zorgvuldig, gericht op kwaliteit en service, objectief, luistert kritisch, neemt beslissingen weloverwogen, formeel, is wat afstandelijk, is feitelijk, heeft oog voor detail, eerst zien dan geloven. Valkuil: Perfectionisme en te kritisch.