Olie van goede kwaliteit heeft meestal een helder gele kleur. Let bij een controle van het oliepeil daarom niet alleen op het niveau maar ook op de kleur. De olie in transmissie, achterbrug en hydraulisch systeem heeft een langere standtijd. Handhaving van het niveau is net zo belangrijk als bij de motor.
Wanneer u de motorolie controleert, kunt u op de peilstok en uw doek de kleur van de olie zien. Nieuwe motorolie is goudgeel van kleur en is doorzichtig.Na verloop van tijd wordt het eerst rood en uiteindelijk zwart van kleur. Als er vocht in de motorolie lekt, wordt het bruin en ondoorzichtig.
Hoe lees ik de gepeilde olie af op de peilstok? Op de oliepeilstok ziet u twee inkepingen (een min en een max). Als het oliepeil onder het minimum komt dan is het zaak om de olie bij te vullen. Als de olie boven het maximum komt dan is het van belang om wat olie te verwijderen.
Amber: Nieuwe, verse en schone motorolie is amberkleurig . Als u uw peilstok controleert en amberkleurige olie vindt, kunt u nog vele kilometers vooruit. Controleer het na 1.000 mijl nog eens en kijk of het donkerder wordt. Sommige additieven maken olie na verloop van tijd donkerder.
Wanneer de motorolie zwart geworden is, betekent dat de volledige zuiverheid eruit is en de olie dus geen zuiverend effect meer op de motor kan hebben. Dit betekent dat de vuiligheid in de motor blijft. De oliekanalen kunnen gaan dichtslibben.
Door een klein beetje olie op je vingers te doen en vervolgens te wrijven kan je goed de structuur van de olie aanvoelen. Op het moment dat het korrelig aanvoelt betekent dit dat de olie vervuild is. Wanneer het dik en plakkerig aanvoelt is dit een teken dat de olie verouderd is.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Tekenen dat u een olieverversing nodig heeft
Ongebruikelijke motorgeluiden : Kloppende, tikkende en knarsende geluiden kunnen duiden op wrijving tussen motoronderdelen en een dringende noodzaak voor een oliewissel. Oververhitte motor: Gezonde olie helpt hitteopbouw te verminderen – frequente oververhitting kan duiden op de noodzaak voor een oliewissel.
Welke kleur moet uw motorolie hebben? Nieuwe olie is schoon en goudkleurig, maar wordt snel donkerbruin of zwart als deze wordt gebruikt . Deze verdonkering is heel normaal en is niets om u zorgen over te maken. Het kan er zelfs zwart uitzien direct nadat u het hebt bijgevuld, wanneer nieuwe olie zich vermengt met overgebleven oude olie.
De juiste kleur olie is goud/amber of bruin . Zodra de kleur donkerder wordt, donkerbruin of zwart, moet u zich zorgen maken en zo snel mogelijk een onderhoudsbeurt voor uw auto inplannen.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Wacht bij een warme motor ten minste 20 minuten om de olie de gelegenheid te geven terug naar de carterpan te stromen.
De meeste auto's en andere soorten machines hebben een peilstok die het oliepeil aangeeft. Olie op een peilstok is een effectieve manier voor consumenten om de viscositeit en kleur ervan te schatten . Hoewel een gladde, amberkleurige olie een goede indicator is van nieuwere olie, betekent dikke, modderige en zwarte olie meestal dat de levensduur ervan is verstreken.
Naarmate de olie afbreekt, verliest het zijn vermogen om uw motor goed te smeren, wat kan leiden tot verhoogde wrijving en slijtage van de vitale componenten waarop u vertrouwt. Als u merkt dat de kleur van de olie verandert van een mooie gouden tint naar een troebele gele tint, kan dat een vroeg teken zijn van de vorming van olieslib .
Bij een rood lampje moet u de auto tot stilstand brengen, en wachten tot de motor is afgekoeld. Vervolgens kunt u het oliepeil controleren, en bijvullen waar nodig.
Een olielampje dat rood brandt, duidt op een te lage oliedruk. Ook dit probleem is direct te verhelpen met het navullen van olie, wanneer het daadwerkelijk enkel aan het hoge verbruik ligt.
Schone olie is amberkleurig en licht doorschijnend . Naarmate het wordt gebruikt, wordt het gevuld met deeltjes die uit de motor zijn verzameld en wordt het donkerder. Het is niet duidelijk wanneer dit begint te gebeuren, dus u moet waakzaam zijn en uw motorolie ten minste eenmaal per maand controleren.
Als u de olie en het filter voortijdig vervangt, krijgt u waarschijnlijk een paar dozijn kilometer schone, "gouden" olie. Daarna is de olie weer zwart . Dit is waarom. In tegenstelling tot benzinemotoren genereren zelfs moderne dieselmotoren nogal wat roet wanneer de brandstof verbrandt - zeker in vergelijking met benzinemotoren.
Hoewel de kleur van de olie niet de enige indicator is van de levensduur van de olie, moet goede olie een heldere, bruinzwarte kleur hebben. Als de olie troebel of melkachtig is, is zo snel mogelijk onderhoud nodig.
Kan het gebruik van de verkeerde motorolie echt schade aan mijn motor geven? Ja, verkeerde motorolie kan leiden tot onvoldoende smering, oververhitting en versnelde slijtage; waardoor de levensduur van je motor verkort wordt.
De houdbaarheid van olie in de originele, gesloten verpakking, zal niet snel achteruit gaan. Smeerolie is in principe onbeperkt houdbaar is, maar praktisch gezien is het goed om een tijdsspanne van 5 tot 7 jaar aan te houden.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Olie van goede kwaliteit heeft meestal een helder gele kleur. Let bij een controle van het oliepeil daarom niet alleen op het niveau maar ook op de kleur.
Experts adviseren om de motorolie iedere 10.000 tot 15.000 kilometer te vervangen.