Een bougie moet je duidelijk zien vonken, vonk moet mooi blauw zijn.... oranje achtige kleur is niet goed (te weinig spanning).
Een helderblauwe vonk is het beste. Een geel / oranje vonk betekent een zwakke ontsteking.
Een goed werkende bougie herken je aan de koffiebruine kleur, de bougie bereikt dan de juiste temperatuur. Is je bougie wit dan is de verbranding te heet. Dit betekent dat het mengsel uit de carburateur te arm is en dat de sproeier dus te klein is.
Een bougie bestaat uit twee metalen contacten, die minder dan een millimeter van elkaar staan. Op deze twee 'elektroden' wordt een enorm hoge elektrische spanning van zo'n 30.000 volt gezet, waardoor een vonk overspringt, die het lucht-brandstofmengsel aansteekt.
In een benzinemotor moet aan het einde van de compressieslag het brandstof- /luchtmengsel ontstoken worden. Dat gebeurt doordat de bougie een vonk geeft. Om de bougie te laten vonken is er een spanning tussen de 20.000 en 30.000 volt nodig.
Als u geen vonk ziet kunt u controleren of er zekeringen kapot zijn, alle kabels aangesloten en niet beschadigd zijn en de bougies vervangen. Als er dan nog steeds geen vonk is, zijn er grote delen defect zoals de CDI, bobines of stator.
Het meest voorkomende symptoom is een hapering van de ontsteking. In sommige gevallen zal de auto zelfs helemaal niet meer starten. Voor de ontbranding van de motor zullen de bougies namelijk moeten vonken. Werken ze niet meer naar behoren en laten ze geen vonk achter, dan zal de auto niet starten.
Je meet de kabel door de twee draden van je multimeter aan te sluiten op de bougiekabel, 1 aan de ene kant de andere aan de andere kant. De langste kabel heeft natuurlijk meer weerstand dan de kortste kabel. Als je de langste kabel meet zou deze maximaal ongeveer 15000 ohm aan weerstand moeten geven.
De schroefdraad van de bougies is genormaliseerd, het meest voorkomend zijn, M14 x 1,25 en M18 x 1,5. De eerstgenoemde bougie heeft een sleutelwijdte van 20,8 mm, de laatstgenoemde 26 mm. Deze sleutelwijdten voor de bougies werden opzettelijk zo gekozen, dat het toepassen van speciale bougiesleutels noodzakelijk is.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Dit is de normale situatie. Deze bougie heeft gelopen onder normale omstandigheden in een “gezonde” motor. Dankzij deze goede omstandigheden is de aanslag licht gekleurd of grijs. Dit komt overeen met de juiste benzine.
Alle bougies met een 'R' in de typeaanduiding, beschikken over een geïntegreerde 5 K-Ohm ontstoringsweerstand. Die heb je alleen nodig wanneer je nog geen 5 K-Ohm ontstoorde bougiestekkers hebt gemonteerd. Meer dan 5 K-Ohm ontstoring is niet nodig.
De bougie heeft twee hoofdfuncties:
Elektrische energie wordt overgedragen via de bougie, waarbij de opening in het ontstekingseinde van de bougie wordt overbrugd als de spanning die aan de bougie wordt geleverd hoog genoeg is. Deze elektrische vonk ontsteekt het benzine/luchtmengsel in de verbrandingskamer.
Wat zijn bougiekabels, en wat doen ze precies? Bougiekabels zorgen er simpel gezegd voor dat de hoge spanning die in de bobine wordt geproduceerd, naar de bougie kunnen stromen. Bougiekabels zijn dan ook een heel belangrijk onderdeel van de auto, en hebben zoals al gezegd grote invloed op de prestaties van de motor.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is. Naast het aantal gereden kilometers, zijn er meer oorzaken waardoor de bobine defect kan raken.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
Het verkeerd om aansluiten van de bobine is niet schadelijk voor de bobine. Een bobine is een spoel dus heeft geen polariteit dus kun je aansluitingen in feite omdraaien. Waarom er een massa en positieve aanduiding op staat kan te maken hebben dat het huis mits van staal aan de massa aansluiting zit .
Tegenwoordig kunnen de bougiekabels zelfs wel 25.000 tot 100.000 kilometer mee. Dit zijn flinke afstanden.
U houdt het pinnetje van de bougie vonk tester tegen uw bougie (terwijl de bougie gewoon in uw cilinderkop gemonteerd zit en de bougiedop en kabel ook aangesloten zijn.) en dan probeert u te starten. Als u het pinnetje goed op de bougie houdt, zou u het lampje moeten zien flitsen. Probeer dit altijd een paar keer.
Op de motorfiets is het voldoende als ofwel de bougie of de bougiestekker een ontstoringsweerstand van 5 kilo-ohm heeft. Een te hoge weerstand maakt de ontstekingsvonk zwakker.
Wanneer een bobine hapert, voorziet hij de bougie niet met voldoende spanning om te vonken. Dit veroorzaakt een ophoping van brandstof in de cilinder, met motorklop en ontstekingsfouten als gevolg. Dit voelt als schokken of aarzelen van de motor en treedt vaker op naarmate de toestand van het onderdeel aftakelt.
Bougies vervangen in de auto is dus iets wat over het algemeen al tijdens een reguliere onderhoudsbeurt gebeurt. Toch kan het zomaar zo zijn dat de bougies van de auto kapot gaan terwijl u eigenlijk nog niet bij de garage langs hoeft. In dat geval is een spoedige reparatie nodig.
Koperen, platina en irdium bougies komen het meest voor. Koperen bougies zijn de meest betaalbare optie, maar hebben een kortere levensduur. Platina bougies gaan langer mee en bieden een betere prestatie, terwijl iridium bougies de beste prestaties en duurzaamheid bieden, maar ook duurder zijn.