Kleuren roepen bepaalde emoties en gevoelens bij je op; van blijdschap tot onrust, van ontspanning tot enthousiasme. Daarnaast kan kleur informatie doorgeven, zonder dat daarbij woorden nodig zijn. Denk aan de rode en blauwe stip op een waterkraan, iedereen weet wat deze betekent. Ook kan kleur een waarschuwing zijn.
Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende.
Paars: is de tussenweg van blauw en rood. Paars is de kleur van emotie. Paars werkt kalmerend en stimulerend. Daarnaast wordt paars geassocieerd met luxe, intelligentie en magie.
Anderzijds is zwart ook de kleur van verdriet, rouw en begrafenis. En wit heeft die rol voor een deel overgenomen.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Groen als symbool
Vertrouwen, groei en kalmte. Maar ook van vruchtbaarheid, vrede en natuur. Het is de kleur van hoop, groei, leven, lente en toekomst.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
De kleur rood roept sterke gevoelens op en verhoogt je bloeddruk en hartslag. Niet alleen heeft de kleur bepaalde effecten op je lichaam, maar het roept ook sterke gevoelens als boosheid en passie op. Toch heeft rood, voornamelijk voor vrouwen, ook veel voordelen.
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Blauw maakt je rustig en kalm
Blauw is bijna het tegenovergestelde van rood. Blauwe kleuren maken je rustig en kalm en zouden zelfs je hartslag gunstig kunnen beïnvloeden.
Bruin. Bruin is de kleur van hout of aarde. Ook wel een donkere variant van oranje. Net zoals in een bruine kroeg geeft de kleur je het gevoel van warmte en gezelligheid.
Blauw licht uit beeldschermen van tablets en smartphones is slecht voor het vatten van de slaap. Rood licht maakt het daarentegen makkelijker om in slaap te vallen, ontdekten neurowetenschappers van het Nederlands Herseninstituut.
Uit de Britse studie blijkt namelijk dat zowel mannen als vrouwen geel de onaantrekkelijkste kleur vinden. Maar liefst 39% van de ondervraagde mannen en 31% van de vrouwen is het daarmee eens.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
De kleur oranje is net zoals paars een combinatie van kleuren en bevindt zich in het spectrum tussen het krachtige van rood en vrolijke geel. De kleur oranje wordt veelal geassocieerd met vrolijkheid, warmte, energie en vriendschap.
Oranje is actiegericht en overtuigend en zorgt voor subtiele verleiding. Voor de gemiddelde Nederlander staat oranje ook nog eens voor voetbal, het koningshuis en Nederland in het algemeen. Geel is de kleur van de zon en de vrijheid. Geel geeft energie en stimuleert de creativiteit.
Rood is een warme kleur die aandacht trekt en geassocieerd wordt met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Positieve associaties met rood zijn er ook volop op het gebied van liefde, passie en romantiek.
Oranje. Een vriendelijke kleur die je merk een vrolijke en assertieve gevoelswaarde geeft. Bedrijven zoals Etsy, Orange en Nickelodeon willen plezier en entertainment uitstralen, dus kiezen ze voor deze kleur. Oranje wordt vaak toegepast voor een call-to-action: schrijf je in, koop nu, doe mee.
Rood is een kleur die nogal wat gevoelens oproept bij mensen. Rood is een teken van liefde, maar tegelijkertijd ook een teken van gevaar. Rood wordt niet voor niks veel gebruikt als signaalkleur in verkeerslichten en seinen. Rond en op Valentijnsdag kleuren heel wat winkeletalages rood.
Zwart is in de heterogene subcultuur waarvan hier sprake is en waarvan de aanhangers gothics worden genoemd, niet alleen een kleur, maar ook een levensmotto. Wat alle aanhangers gemeen hebben, is hun voorliefde voor bepaalde soorten muziek en kunst en in het bijzonder de voorkeur voor een bepaalde kleur: zwart.
rood: stimulerend voor lichaam en geest, helpt bij vermoeidheid en depressie. oranje: stimuleert seksualiteit en optimisme, helpt bij nierproblemen, chronische verkoudheid en ademhalingsproblemen.
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen.