Rood is de kleur van macht. Het krijgt de aandacht van mensen en het houdt het, dat is waarom het de meest populaire kleur is voor marketing.
De kleur rood is hier een goed voorbeeld van. Deze kleur wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer emotie en urgentie toe te voegen aan een boodschap. Waar rood dus vraagt om aandacht en mensen alert maakt is de kleur blauw met haar kalme en zakelijke uitstraling het tegenovergestelde.
De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen.
Een winkel met een rode omgeving levert echter uiteindelijk lagere verkoopaantallen. Daarvoor kun je beter blauw gebruiken; dit verhoogt namelijk de verkoopaantallen en men heeft een lichte voorkeur voor duurdere modellen. Deels is dit te danken aan het feit dat blauw als een aangenamere kleur wordt ervaren.
Draag iets groens om geld/voorspoed aan te trekken en om daar focus op te leggen. Haal groene kamerplanten in huis voor verbinding met groen en de natuur.
Paars of violet is de kleur van luxe. Het weerspiegelt het gevoel met royaal, stijl, rijkdom en spiritualiteit. De kleur paars is eeuwenlang gebruikt door mensen die een elitaire status bekleedden.
Iedere kleur beïnvloedt op een andere manier, omdat iedere kleur zijn eigen golflengte en energie heeft die van invloed zijn op ons lichaam en ons denken, voelen en handelen. Zo komt blauw verkoelend en rustgevend over, maakt geel blij en wordt rood als warm en prikkelend ervaren.
Diepe donkere kleuren geven je huis een chique touch. Okergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom.
Geel: positief, zonnig, optimistisch, energiek, opvallend en vriendelijk. Omdat deze kleur zo opvallend is, wordt deze ook gebruikt om gevaarlijke stoffen te benadrukken. Groen: groei, wedergeboorte, stabiliteit, uithoudingsvermogen, duurzaam en loyaliteit.
Vrouwen houden van paars en lila. Mannen hebben een minder sterke kleurvoorkeur, maar voor het blok gezet kiezen ze voor blauwgroen. In feite zijn die beide preferenties een lichte afwijking van de kleur waar de mens in zijn algemeenheid voor gaat: blauw.
Rood is de kleur van..
Mannen zullen vrouwen die rood dragen eerder zien als sensueel, vrouwen associëren mannen in het rood met grotere capaciteiten, betere kansen, innovatieve ideeën en het behalen van doelen. Oftewel: in het rood zul je aantrekkelijker gevonden worden door zowel mannen als vrouwen.
In de volkssymboliek geldt blauw als kleur van de trouw, maar ook van het mysterieuze, van bedrog en onzekerheid.
Paars en oranje: creativiteit en openheid
Paars staat voor creativiteit, professionaliteit en luxe. Vroeger was het zelfs zo dat paars de duurste kleur was die er te krijgen was.
Jongeren zien kleuren over het algemeen beter, helder en licht. Daarom kunnen donkere kleuren jongeren juist rust en vertrouwen bieden. Maar ouderen geven de voorkeur aan fellere en lichtere kleuren. Houd hier rekening mee in het kleurgebruik op jouw website.
De kleur zwart
Zwart is geassocieerd met kracht, elegantie, formaliteit, dood, kwaad en mysterie. Zwart is een mysterieuze kleur die verband houdt met angst en het onbekende. Het heeft meestal een negatief effect.
Een blauwe outfit staat voor zelfvertrouwen, oprechtheid, loyaliteit en vriendelijkheid. Alle tinten blauw zijn een veilige keuze en worden vaak gebruikt tijdens sollicitatiegesprekken. Vooral marineblauw is een klassieke kleur die altijd goed is.
Geel wordt veelal ervaren als zonnig en vrolijk in puur geel tot donkergeel. In de westerse Middeleeuwen werd geel gezien als de kleur van de haat. Bij geelzucht wordt geel echter gezien als ongezond. De negatieve bijklank van geel komt ook voor in de zegswijze zich groen en geel ergeren.
Geel bevat het meeste licht van alle kleuren en wordt geassocieerd met de zon en lentebloemen. Niet zo gek dus dat we spontaan optimistisch worden als we deze kleur op straat tegenkomen. Deze kleur wordt ook wel de kleur van geluk genoemd en straalt energie uit.
Universele kleuren zijn kleuren die qua kleurtemperatuur tussen warm en koel in zitten. Er zit ongeveer evenveel blauw- als geelpigment in deze kleuren. Hierdoor staan ze iedereen eigenlijk wel goed. ^ Het blauw van de KLM is een universele kleur.
Zonnig Geel
Het wordt gelinkt aan geluk, positiviteit, optimisme en vriendelijkheid. Bedrijven maken gebruik van geel als ze er energiek, warm en jeugdig uit willen zien. Merken zoals Ferrari, Ikea en Shell maken allen gebruik van geel om een gevoel van geluk, optimisme en zorgeloosheid uit te stralen.
Warme kleuren zijn geel, oranje en rood en alle kleuren die je krijgt door deze drie kleuren te mengen. Door gebruik te maken van deze kleuren creëer je een gezellige, warme en vooral fijne associatie met je tekening.
Felle kleuren zoals geel en blauw gecombineerd worden bijvoorbeeld geassocieerd met goedkoop (Zeeman & IKEA). Op deze manier proberen bedrijven jou onbewust te beïnvloeden.
Blauw: kalmerend
Huishoudens die een slaapkamer hebben met daarin veelvuldig de kleur blauw, beoordeelden hun slaap het best. Waarschijnlijk komt dit doordat blauw een kalmerende werking heeft. De kleur kan zorgen voor een verlaging van de bloeddruk en een rustig hartritme: twee ingrediënten voor een goede nachtrust.
Blauw van verdriet, groen van rust, geel van vreugde, zwart van angst, rood van boosheid en roze van liefde!
De kleur blauw blijkt daarbij bovenaan te staan. Niet alleen hebben de deelnemers aan het onderzoek aangegeven in de blauwe kamers de meeste uren geslapen te hebben (7 uur en 52 minuten), ook is bevestigd dat de kleur blauw een rustgevend gevoel geeft en de hartslag helpt verlagen.