Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar. Bovendien vallen putjes en krasjes op een (metaal)grijze carrosserie ook minder vlug op.
Zwart zie je ook heel snel vuil op, maar eenmaal helemaal vuil stoort het minder dan bij wit. (Donker) grijs/zilver is de beste kleur, daar valt het het minste op. Heb ook verschillende blauwe kleuren gehad, van felblauw tot donkerblauw.
Maar liefst 36 procent van de in 2023 verkochte auto's was wit, waarbij moet worden aangetekend dat het hier om niet-commerciële voertuigen gaat. De eveneens vaak witte bestelbusjes tellen dus niet eens mee. Zwart levert een aandeel van 21 procent aan het geheel, grijs is goed voor 15 procent en zilver voor 9.
Welke kleur auto is het veiligst? Een veelgestelde vraag online is welke kleur auto is het veiligst? Verzekeraars publiceren hier ieder jaar cijfers over. Uit onderzoek van Centraal Beheer (2018) zijn de minst aangereden kleuren auto's groen (1,29% aanrijdingen), geel (1,52% aanrijdingen) en rood (1,88% aanrijdingen).
Lichte kleuren zoals wit en zilver tonen minder snel vuil, terwijl donkere kleuren als zwart of donkerblauw vuil en krassen juist eerder zichtbaar maken.
De makkelijkste autokleuren om schoon te houden zijn wit, grijs, zilver en blauw . Ze zijn makkelijker schoon te houden omdat ze minder snel vuil laten zien dan andere autokleuren.
Zwarte en witte auto's zien er sneller vuil uit dan auto's in andere kleuren. Op metaalkleuren is vuil daarentegen veel minder snel zichtbaar. Bovendien vallen putjes en krasjes op een (metaal)grijze carrosserie ook minder vlug op.
Studies suggereren dat wit een van de veiligste kleuren is voor een auto . Dit komt omdat wit het meest zichtbaar is in de nacht en bij andere weersomstandigheden (behalve sneeuw), in tegenstelling tot donkerdere autokleuren. Zilver is een goede tweede, maar het wordt wel moeilijker om te zien in mistige omstandigheden en bij schemering.
De absolute koning van de dure lakkleureen is Porsche. Op de 918 Spyder leveren ze natuurlijk het 'Liquid metal chrome blue', maar dat het nóg duurder kan bewijzen ze met een speciale lak op een 911 Turbo S. Het gaat om de kleur 'Python Green chromaflair'.
Kleur heeft invloed op je geheugen en het bepaalt mede hoe je je voelt, vooral als het gaat om hoe je je persoonlijkheid uitdrukt. Gewaagde kleuren zoals rood en geel worden vaak geassocieerd met sportieve, jonge mensen en agressieve automobilisten. Donkere kleuren, zoals groen, worden gezien als esthetisch.
Bruin is een kleur die niet veel voorkomt bij de meeste soorten voertuigen. De waarde van bruin daalt echter sneller dan die van andere kleuren. Bruin daalt namelijk 1,2 keer sneller dan het gemiddelde in de sector.
Uit het onderzoek komt naar voren dat kleuren als grijs, zwart en blauw sneller in waarde dalen. Oranje auto's zijn erg waardevast en blijven als enige onder een waardevermindering van 11% per jaar. Groene auto's dalen in waarde met gemiddeld meer dan 13% per jaar.
Over het algemeen zijn sobere kleuren het beste als het gaat om waardebehoud op de lange termijn, omdat ze het breedst worden aangesproken. Zwart, grijs, zilver, blauw en wit behoren tot de populairste tinten voor nieuwe auto's en zijn de tinten die waarschijnlijk het meest hoge tweedehandsprijzen genereren.
Grijze auto's, met name lichtere tinten , reflecteren effectief licht van het oppervlak, maskeren vuil en zorgen ervoor dat uw auto er netjes en schoon uitziet. De tint helpt ook om het contrast tussen vuil en het oppervlak van de auto te minimaliseren, zodat zelfs modder en krassen niet zo opvallen.
Wit wordt sneller vuil. Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op. Metaal- en verniste lakken zijn minder gevoelig voor stof. Reparatie aan metaallak zal duurder uitvallen.
De meest verkeersveilige kleuren - groen, rood en oranje - zijn wereldwijd veel minder populair. In het huidige Nederlandse wagenpark heeft nog maar 6 procent van de auto's rode lak en 3 procent groene. Van de duizend auto's zijn slechts zes exemplaren oranje (0,6 procent).
Rich Burgundy – Een diepe, rijke bordeauxrode of kastanjebruine kleur kan een auto een koninklijke en dure uitstraling geven. Deze kleur wordt vaak geassocieerd met luxe modellen en gelimiteerde edities, waardoor het opvalt als uniek en high-end. Champagne – Champagne en vergelijkbare lichte, metallic beige kleuren bieden een ingetogen elegantie.
De meeste veilige kleuren
Er worden minder ongelukken gemeld met een gele, groene of rode auto dan met grijze, zwarte en witte auto's. De meest onveilige kleur is roze, volgens het verbond.
Kastanjebruin, roze en crème bleven de minst populaire kleuren, goed voor slechts 604 registraties in totaal. Ondertussen daalden oranje, brons, turquoise en bruin in populariteit vergeleken met de volumes van 2023.
Zwart: geraffineerd en chique
We hebben het dan wel over 'wit op zwart', want 'zwart op wit' is het saaiste wat er bestaat.
Volgens een iSeeCars-onderzoek onder 9,4 miljoen gebruikte voertuigen die in 2019 werden verkocht, waren groen, beige, oranje, goud, geel en paars de zeldzaamste lakkleuren voor het exterieur. Elk was goed voor minder dan 1 procent van de voertuigen in het onderzoek.
Blauw. Vertrouwen, zekerheid, stabiliteit en verantwoordelijkheid zijn de kernwoorden van de kleur blauw. Het wordt vaak gebruikt door banken, sociale netwerken, verzekeringsmaatschappijen en bijvoorbeeld accountantskantoren. Bedrijven die zekerheid en betrouwbaarheid uit willen stralen.
Aangezien dit artikel gaat over de tinten die het vuil het meest laten zien, laten we deze eerst eens bekijken. Kortom, er zijn 3 hoofdschuldigen: Zwart: Zonder twijfel laten zwarte auto's het vuil meer zien dan welke andere auto dan ook . Het maakt niet uit wat de verontreiniging is: vogelpoep, modder, stof, zand, regenvlekken...
De populairste kleuren zwart, blauw en zilvergrijs – samen goed voor 80 procent van de verkopen – maken dan ook de meeste kans om te worden gestolen. De kleuren geel of rood verkleint de kans op diefstal. Roze heeft de kleinste kans op diefstal.
Witte auto's kunnen lastig schoon te houden zijn
Als u de auto niet goed schoonhoudt, zal de witte lak al snel bedekt zijn met een laagje vuil en aanslag. Dat betekent wel dat u makkelijker kunt zien welke plekken u na de eerste wasbeurt nog een keer moet behandelen.