De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
De inlaatklep zorgt ervoor dat een nieuw brandstof/luchtmengsel, of verse lucht (bij dieselmotoren), in de cilinder aangezogen kan worden. Inlaatkleppen staan open tijdens de inlaatslag.
Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
De klepspeling wordt gemeten met een zogenaamd “voelermaatje“. Op het voelermaatje zitten diverse maten met metalen strips, met elk een waarde van 0,05mm dikker dan de ander. Door een aantal strips tussen de nokkenas en de klep te schuiven, kan gecontroleerd worden hoeveel speling er aanwezig is.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
Wanneer dit nodig is, is afhankelijk van het merk en het type motor. Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
Het stellen van de kleppen is belangrijk omdat een motor waar de kleppen niet goed gesteld staan slecht loopt. Ook kan een klep verbranden als hij niet goed gesteld staat. Als dit gebeurt ben je verder van huis. Regelmatig je kleppen stellen is dus raadzaam voor het behoud van je motor.
Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
De oorzaak van verbrande kleppen moet gezocht worden in een hoge temperatuur door bijvoorbeeld te weinig klepspeling. Als er dus 1 klep verbrand is dan is de kans klein dat er een verband is met het vervangen van de distributieriem.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
De klepspeling voor dit GY6 50 cc motorblok hoort volgens de fabrikant op een klepspeling te staan van 0,08 voor de inlaat klep en 0,08 voor de uitlaat klep, echter houden wij voor beide kleppen 0,10 aan. We plaatsen de voelermaat tussen de klep en de instelschroef, je trekt de juiste voelermaat er tussen door.
Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
De uitlaatklep opent 40° voor het ODP en sluit 10° na het BDP en heeft dus een openingsduur van 40 + 180 + 10 = 230°. De klepoverlap bedraagt 35°. De extra openingstijd van de kleppen noemt men "vooropening" en "nasluiting".
Wat zijn de kosten voor het reinigen van de inlaatkleppen? Het chemisch reinigen van de inlaatkleppen kost €220,- Het reinigen door middel van stralen met granulaat is afhankelijk van de tijd dat we er mee bezig zijn.
Zwevend' betekent: in de lucht hangend. Wat doet het? - een stelsel van twee tegengesteld gewonden klepveren. Als er sprake is van zwevende kleppen, staan er kleppen halfopen als ze gesloten zouden moeten zijn.
Er wordt een klep gemonteerd in de uitlaat die elektronisch verbonden is met een afstandsbediening. Wanneer u op de knop drukt roteert de klep en verandert de richting van de luchtstroom en het geluid naar een cut out of een bypass. Hierdoor wordt de uitlaat aanzienlijk luider met een druk op de knop.
Vraag: Wanneer moeten de kleppen gesteld worden? Antwoord: Ideaaliter moeten de kleppen elke 3.000km gesteld worden echter is de norm rond de 8.000 en bij 10.000 gaat u aanzienlijk verschil in verbruik merken, te lang wachten resulteert in motorblok schade.
Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
Grote onderhoudsbeurt.
Naast de kleine onderhoudsbeurt is eens in de twee jaar of elke 24.000 kilometer ook groot onderhoud nodig. Je motor wordt hierbij op cruciale delen gecontroleerd/vervangen/afgesteld. Alle vloeistoffen worden vervangen en al het afstelwerk wordt gedaan, dit voor optimaal en veilig rijplezier.
Onder een kleine beurt valt voornamelijk het controleren van de motor (lichten, lagers, bandenspanning, ketting, scharnierpunten etc.) en vervangen van vloeistoffen en de oliefilter. De prijs van een kleine onderhoudsbeurt is daarom relatief laag.
Het GY6 motorblok Is een veelgebruikte viertakt verbrandingsmotor op benzine die veelal voor scooters en quads wordt gebruikt en ontwikkeld is door Honda.