Verkeersveiligheid. In Australië rijdt men links en als je gewend bent rechts te rijden, moet je vooral tijdens ritten over wegen met weinig verkeer oppassen dat je aan de goede kant blijft rijden.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Het Verenigd Koninkrijk is niet het enige Europese land met het stuur rechts. Ook in Ierland, Malta, Cyprus en Gibraltar is dat het geval. Buiten Europa zijn India, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand bekende voorbeelden.
De verkeersregels in Canada komen grotendeels overeen met die in Europa. In Canada rijdt men rechts en bestuurders die van rechts komen, hebben voorrang. Brandstof is in Canada doorgaans goedkoper als in Nederland.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
Groot-Brittannië maakte het linksrijden verplicht in 1835, en die regeling gold uiteraard ook in de landen die toen deel uitmaakten van het Britse Rijk. Dat verklaart dus waarom tot op de dag van vandaag India, Pakistan, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en andere Britse ex-kolonies links rijden.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
In Portugal rijden ze rechts.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
Oudheid en Middeleeuwen
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
In Nederland rijdt het verkeer rechts, maar dat is niet altijd zo geweest. Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!)
In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Mits dat anders staat aangegeven. Een voorrangsweg herken je aan een dubbele onderbroken streep, die aangeeft dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op een kruisende weg.
Vanaf vandaag gaat de boete voor onnodig links rijden van 150 euro naar 220 euro. Ook goed: de boete voor niet-handsfree een telefoon bedienen gaat van 250 naar 350 euro. Tegelijkertijd gaan de snelheidsboetes voor de eerste 10 km/u boven de toegestane snelheid omlaag met 15 procent.
In Noorwegen rijden ze rechts.
Op Curaçao rijdt men rechts, wat dus niet veel problemen oplevert voor de meeste Europeanen, Noord- en Zuid-Amerikanen, wanneer zij zelf het eiland willen rondtoeren. Rechts heeft voorrang. Maximale snelheid binnen de bebouwde kom bedraagt 45 km/h. Buiten de bebouwde kom van 60-80 km/h, tenzij anders vermeld!
In Australië en Nieuw-Zeeland moet u links rijden. Waar u in Nederland links inhaalt, doet u dat in Australië en Nieuw-Zeeland rechts. Op wegen met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting en met een maximumsnelheid niet hoger dan 80 kilometer per uur is het ook toegestaan om links in te halen.
Pedalen zijn gelijk als in W europeese auto. Maar schakelen is wel anders. Links vooraan 1e versnelling is opeens links van je af. Ga je in een 'engelse' auto rijden, plak een pijl welke naar links wijst op je stuur of dashboard.
Portugal, Italië, Zwitserland en Oostenrijk rijden ook links. Zweden ook; daar reden de auto's in het verleden trouwens óók links, maar op de weg hebben ze dat in de jaren '60 op één dag omgegooid naar rechts houden. Voor de treinen is zo'n omschakeling erg bewerkelijk, dus de treinen zijn links blijven rijden.
Zoals gezegd rijdt men in Malta aan de linkerzijde van de weg. Dit is voor de meeste mensen even wennen. Vooral het bepalen van de positie op de weg is vreemd. Bestuurders van motorvoertuigen zitten aan de rechterkant en moeten er rekening mee houden dat links (en dus niet rechts van hen) nog een halve auto zit.