Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
Transportkarren zonder bok
Toen eind zeventiende eeuw in Frankrijk en de Verenigde Staten grote vervoerskarren zonder bok gebruikt gingen worden voor het transport van landbouwproducten, was rechts rijden echter de meest logische keuze.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
De VS kiest voor rechts rijden
Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen. Bovendien kon de passagier dan aan de kant van de stoep uitstappen.
Nederland en haar voormalige koloniën
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
In een aantal landen wordt links gereden. Voor Europeanen is het Verenigd Koninkrijk en Ierland het beste voorbeeld, maar ook op Malta en Cyprus wordt links gereden. Ook in Suriname en Guyana rijdt men links, afwijkend ten opzichte van de rest van Zuid-Amerika.
De maximumsnelheden liggen tussen de 60 mijl per uur (100 km/uur) in Hawaii tot 80 mijl per uur (130 km/uur) in delen van Texas, Utah, Idaho en Wyoming. Een gebruikelijke verdeling is als volgt: 15 - 25 mph (25 - 40 km/h) in schoolzones. 25 - 35 mph (40 - 55 km/h) in woonstraten.
Rijden onder invloed
In alle staten is het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed 0,8 promille. Voor personen jonger dan 21 jaar geldt in alle staten een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Toch schrikt autorijden in Amerika sommige mensen af. Verkeersregels verschillen wat van de onze en zijn niet in alle staten identiek. Toch is met een wagen door Amerika toeren helemaal niet moeilijk. Met een beetje kennis van de regels en gewoonten wordt het zelfs veel relaxter en leuker dan in Europa.
In tegenstelling tot in Nederland heeft verkeer van rechts geen voorrang, maar gaat het erom wie als eerste bij het betreffende kruispunt stilstond. Amerikanen doen dit erg precies en stoppen ook als er in geen velden of wegen iemand te zien is.
Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links. De bijrijders kant is rechts.
Dat rechts rijden populair werd, heeft met de bespannen koetsen en Napoleon te maken. Rechtshandige koetsiers zaten linksachter op het laatste paard. Om zicht op de weg en op hun wagen te houden, om zo te voorkomen dat ze in een aanrijding terecht zouden komen, wilden ze tegenliggers daarom links laten passeren.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Het tanken in de Verenigde Staten werkt op een iets andere manier als in Nederland of België. In de meeste gevallen moet u eerst betalen voor de brandstof die u gaat tanken. Dat kan op twee manieren: contant (biljetten / bankpas met cirruslogo) of met een creditcard.
Alleen als u langer dan 3 maanden in de VS verblijft hebt u een lokaal rijbewijs nodig. Uw eigen Nederlandse rijbewijs is nog steeds gewoon de eerste 3 maanden geldig, maar daarna moet u een (simpele) rijtest afleggen om zo in het bezit te komen van een rijbewijs van de staat waar u verblijft.
Toelating internationaal verkeer
Zowel Canada als de Verenigde Staten van Amerika zijn aangesloten bij dit verdrag. U mag dus zowel in Canada als in de Verenigde Staten rijden in uw Nederlandse gekentekende auto. De toelating van internationaal verkeer geldt voor maximaal één jaar.
Toen Nederland vanaf 1596 begon met de kolonisatie van Indonesië en de Indische Archipel, bracht het ook de gewoonte om links te rijden met zich mee. Nederland reed in die tijd immers nog links, want pas na de verovering van de lage landen door Napoleon zijn wij rechts beginnen te rijden.
Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links. De rest van de wereld vindt dat vreemd, maar er is een verklaarbare reden voor. Sterker nog: in Nederland reed mensen vroeger ook links.
Op welke kant van de weg moet ik in Schotland rijden? Rij altijd aan de linkerkant van de weg.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.