Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
Let wel op ander verkeer en voetgangers. De maximumsnelheid in Amerika is 25-45 mijl per uur (40-70 km/u) in steden; en zo'n 65 tot 75 mijl per uur (100-120 km/u) op de snelweg. Je mag op snelwegen aan alle kanten inhalen, ook aan de rechterkant. “Stay in your lane” is een bekende rijstijl in Amerika.
Transportkarren zonder bok
Toen eind zeventiende eeuw in Frankrijk en de Verenigde Staten grote vervoerskarren zonder bok gebruikt gingen worden voor het transport van landbouwproducten, was rechts rijden echter de meest logische keuze.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Van de grote autolanden rijdt men alleen in het Verenigd Koninkrijk, India, Indonesië en Japan links. In andere grote autolanden, zoals het gros van Europa, de Verenigde Staten, Brazilië, Rusland, Mexico en Zuid-Korea wordt rechts gereden.
In Portugal rijden ze rechts.
Nederland en haar voormalige koloniën
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand.
Bij links rijden rijdt een vervoermiddel aan de linkerkant van de weg. Dit is in ongeveer een kwart van de landen in de wereld verplicht, onder andere in Australië, Ierland, India, Indonesië, Japan, Mauritius, Nieuw-Zeeland, Pakistan, Suriname, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika.
De maximumsnelheden liggen tussen de 60 mijl per uur (100 km/uur) in Hawaii tot 80 mijl per uur (130 km/uur) in delen van Texas, Utah, Idaho en Wyoming. Een gebruikelijke verdeling is als volgt: 15 - 25 mph (25 - 40 km/h) in schoolzones. 25 - 35 mph (40 - 55 km/h) in woonstraten.
Rijden onder invloed
In alle staten is het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed 0,8 promille. Voor personen jonger dan 21 jaar geldt in alle staten een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
In tegenstelling tot in Nederland heeft verkeer van rechts geen voorrang, maar gaat het erom wie als eerste bij het betreffende kruispunt stilstond. Amerikanen doen dit erg precies en stoppen ook als er in geen velden of wegen iemand te zien is.
Toch schrikt autorijden in Amerika sommige mensen af. Verkeersregels verschillen wat van de onze en zijn niet in alle staten identiek. Toch is met een wagen door Amerika toeren helemaal niet moeilijk. Met een beetje kennis van de regels en gewoonten wordt het zelfs veel relaxter en leuker dan in Europa.
Het tanken in de Verenigde Staten werkt op een iets andere manier als in Nederland of België. In de meeste gevallen moet u eerst betalen voor de brandstof die u gaat tanken. Dat kan op twee manieren: contant (biljetten / bankpas met cirruslogo) of met een creditcard.
Dit wordt altijd bekeken vanuit de positie in de auto. Dus de bestuurders kant is links. De bijrijders kant is rechts.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!)
Dagen H (Zweeds voor Dag H) was de dag waarop Zweden wisselde naar rechts rijden. Voor 3 september 1967 reden de Zweden aan de linkerkant van de weg, maar vanaf 05.00 uur die dag (Dagen H) moest er aan de rechterkant gereden worden. De "H" staat voor Högertrafik, wat Zweeds is voor rechts verkeer.
Nederland reed in die tijd immers nog links, want pas na de verovering van de lage landen door Napoleon zijn wij rechts beginnen te rijden. In de meeste kolonies, zoals ook Maleisië en Suriname, bleven de mensen echter links rijden.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Een andere reden is te vinden in de Franse Revolutie. Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.