Afdraaien Linksom. Oftewel: vast, rechtsom. los, linksom.
Oliefilterdop. Een oliefilterdop bestaat uit een metalen of plastic dop (gevormd als een beker) die op het uiteinde van het filter wordt aangebracht en tegen de filterkarteling aanligt. U kunt dan een dopsleutel gebruiken om het filter los te draaien.
Aan de rechterkant van de auto bij de tank, dus aan de onderkant van de auto.
Smeer het filter eerst in met wat olie om ervoor te zorgen dat je hem bij de volgende vervanging makkelijk los krijgt. Schroef het filter vervolgens vast tot de rubberen pakking het metaal raakt. Draai nu voorzichtig een halve handomdraai verder om het filter klemvast te zetten.
U kunt proberen het filter los te draaien, maar vaak zit deze flink vast. Gebruik dan een oliefiltersleutel of oliefiltertang.Smeer het nieuwe oliefilter in met wat olie en draai deze vervolgens met de hand vast. Het vastdraaien kan natuurlijk ook met de daarvoor bestemde oliefiltersleutel.
Filter had je er meteen moeten afschroeven bij vervanging van je olie. Je hoeft alleen de hoeveelheid olie bij te vullen wat er in het filter zit. Ja inderdaad had het oliefilter ook gelijk moeten doen, maar had die toen niet bij de hand. Er staat altijd wel wat in de oliefilter, vervangen en peil meten.
Wanneer het oliefilter defect of verstopt is, kan dit ervoor zorgen dat er niet meer voldoende olie wordt vervoerd naar de motordelen. Dit zorgt ervoor dat de motordelen niet meer goed gekoeld en gesmeerd worden. Het resultaat? Oververhitting, slijtage en in het ergste geval een vastgelopen motor.
De stevige ketting van de sleutel zet het oliefilter vast en hierdoor verwijder je het filter in een handomdraai. De ketting oliefiltersleutel is voorzien van een sterke handgreep waardoor je altijd goed grip hebt.
Alleen olie verversen en het oliefilter vervangen kost voor een gemiddelde auto ca. € 75,- tot € 150,-. Dit is uiteraard afhankelijk van type en model auto; hoeveel olie erin gaat en wat het oliefilter kost.
Dit omdat de olie er vaak ook uit moet voordat je het oliefilter kunt vervangen. Over het algemeen kan als vervangingstermijn 10 à 15.000km aangehouden worden. Bij een oliefilter kan dit per fabrikant nog wel eens verschillen, houdt daarom altijd minimaal de voorgeschreven termijn van hen aan.
Vaak is het goedkoper als u de olie vooraf zelf aanschaft. Laat u ook het oliefilter vervangen, dan wordt de gehele olieverversing iets duurder. Met 15 tot 20 euro* is het oliefilter relatief goedkoop, dus de totale kosten voor het vervangen ervan liggen tussen de 30 en 110 euro*.
Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. U kunt ervoor bijvoorbeeld voor kiezen om een kleine of grote beurt zelf te doen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren.
Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd.
Oliefilters zijn filters in voertuigen die ervoor zorgen dat onder andere roet, metaaldeeltjes en stof niet mengen met de olie. De filters hebben een levensduur en zullen na een aantal jaren vervangen moeten worden. Wanneer gebruikte oliefilters zijn afgedankt wordt het afgevoerd als oliehoudend afval.
Bij veel korte ritjes komt de motorolie niet op bedrijfstemperatuur waarbij de smering pas optimaal is. Zeker bij deze zware omstandigheden is het belangrijk dat de motorolie in goede conditie is. Jaarlijks motorolie verversen plus oliefilter verversen is zeker aan te raden en zelfs voorgeschreven door de fabriek.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Bij Tyrex kun je al een oliewissel met APK laten uitvoeren voor €154,-. Als extra service vervangen we ook meteen het bijbehorende filter.
Van oudsher is er een sterke voorkeur voor een bepaald filtermerk bij een specifiek automerk. Dat is niet meer nodig, bewijst filterfabrikant Purflux. De 'Fransen' leveren bijvoorbeeld voor eerste montage het oliefilter van de nieuwe VW Polo.
Maar de oliepomp kan ook lekkage veroorzaken door een defect. Andere mogelijke oorzaken zijn het oliefilter, een eventueel aanwezige oliekoeler, of de versnellingsbak.
Bij auto's met een dieselmotor ontstaat altijd roet. Deze roet kleurt de motorolie vrijwel direct zwart. Dit komt omdat de motorolie de eigenschap heeft om vervuiling in de motor juist op te nemen en hierdoor is het gelijk zichtbaar.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km.
Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 kilometer of twee jaar (welke van de twee het eerst bereikt wordt). Afhankelijk van kilometerstand en leeftijd van de auto of van de geconstateerde slijtage worden onderdelen vervangen en vloeistoffen ververst.