YMvK AS is een type elektriciteitskabel die veel wordt gebruikt bij laagspanningsinstallaties zoals bijvoorbeeld het aansluiten van een laadstation voor een elektrische auto. AS staat voor aardlitze en is de aardedraad in de kabel.
Alle elektrische auto's met een Type 2 aansluiting aan autozijde kunnen gebruik maken van de 16A variant laadkabel. Een beperkt aantal elektrische auto's is uitgerust met een zwaardere lader in de auto of een duolader die het laadvermogen van 32A aankan. Voor die auto's is de Type 2 laadkabel voor 32A zeer geschikt.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
De 2x2.5 YMVKas kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 16A laadpaal tot en met 60 meter. De 3x6 YMVK kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 32A laadpaal tot en met 70 meter.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Thuis laden zonder laadpaal
Voor 'stopcontactladen' heb je een speciale laadkabel nodig, voorzien van een normale stekker. Zoals gezegd laadt deze langzaam, maar het kan wel een uitkomst zijn wanneer er geen laadpunt voorhanden is. Neem hem daarom zeker mee op reis.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Bij een standaard USB C kabel zien we dat er verschillende versies zijn met verschillende oplaadsnelheden. Datzelfde geldt voor de USB C autolader. Het is daarom goed om hiernaar te kijken. De snelheid van opladen ligt namelijk niet altijd op de 3 ampère, maar lager.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Veel mensen zijn op zoek naar een verlengkabel voor een laadkabel van een elektrische auto. Helaas bestaat dat niet.
Heb je bijvoorbeeld een laadpunt met een stroomsterkte van 16A, dan is dat het maximum en is een laadkabel van 16A voldoende. Je kunt weliswaar ook kiezen voor een laadkabel die meer ampère aankan dan het laadpunt levert, maar dat heeft wel effect op het gewicht en daarmee op hoe handig de kabel is in het gebruik.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Een XMvK-as grondkabel heeft een isolatiedikte van 0.6 mm2. En de YMvK-as grondkabel heeft een isolatiedikte van minimaal 0.7 mm2. De isolatiedikte van de kabel bepaalt de maximale toelaatbare stroomsterkte.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
Mode 3. Met Mode 3 laden kunnen we 'gecontroleerd' laden, er vindt communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te laden heb je een aangepaste aansluiting nodig.
Mennekes is een toonaangevende Duitse fabrikant van industriele stekkers en connectoren. Wanneer er bij elektrische auto's over een "Mennekes" stekker gesproken wordt dan gaat dat over de kenmerkende 7-polige stekker welke de Europese standaard voor het opladen van elektrische auto's is.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Sluit de installatie- of grondkabel aan op de vrije groep
De aansluiting op het elektriciteitsnetwerk realiseert u door de laadpaal met een vrije groep (krachtgroep of 3 fase aardlekautomaat) in uw groepenkast te verbinden door middel van een vijf aderige installatiekabel (YMVK) of vier aderige grondkabel (YMVKas).
Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden, hoewel de niet-geschikte modellen in de praktijk slechts enkele oudere types zijn. Kijk om het zeker te weten of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
De Clever Charging Cable zou een mobiele laadpaal zijn, tot 11 kW afhankelijk van je aansluting. Doorgaans voor thuis niet nodig dus.