Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso. Gaf u geen toestemming? Dan stort de bank het bedrag terug op uw rekening. Dit duurt meestal een maand.
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Voor (automatische) incasso's gelden andere regels dan voor een betaling die je zelf hebt bevestigd. Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.
Te veel geld of dubbel overgemaakt
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Zie je de knop 'Terugboeken' niet? Dan is dit geen automatische incasso. Je kunt deze niet zelf terugboeken. Neem contact op met de ontvanger in het geld terug te laten storten.
In het zeldzame geval dat er een fout wordt gemaakt bij de betaling van uw automatische incasso, neem dan direct contact op met uw bank of bouwvereniging . De bank is verantwoordelijk voor het terugbetalen van uw geld in het geval van een fout, zelfs als de oorspronkelijke fout is gemaakt door de organisatie die de betaling int.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Je kunt een betaling met iDEAL niet terugboeken via je bank, zoals met een eenmalige incasso wel kan.
Er zijn op dit moment geen grote storingen bekend.
Terugboeken van een onterechte incasso
Dan is het goed te weten dat je dit bedrag eenvoudig kunt terugboeken (storneren). Het terugboeken van een incasso kan binnen 56 dagen nadat het bedrag van je rekening is geïncasseerd. Indien deze tijd is verstreken kun je een 'Melding onterechte incasso' indienen.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
SEPA incasso is een pull model. Als een klant eenmaal een machtiging heeft afgegeven, worden de betalingen geïnitieerd door de incassant. SEPA incasso betalingen zijn bank-tot-bank. Er zijn geen betaalkaartnetwerken betrokken bij het SEPA incasso systeem.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Een incassobureau mag volgens de wet minder dan een gerechtsdeurwaarder. Een incassobureau mag geen beslag leggen op uw goederen, bijvoorbeeld uw spullen of uw loon.Een incassobureau mag ook geen officiële documenten uitbrengen, zoals een dagvaarding.
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Wanneer u akkoord geeft voor de iDEAL betaling binnen uw internet- of mobielbankieromgeving kan deze handeling niet meer ongedaan gemaakt worden. Terugvorderen is niet mogelijk. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt.
U kunt uw verzoek om de EFT/Money Transfer-transactie die u via Online Banking hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, indienen door te bellen naar 0850 222 0 600 Telephone Banking . Om de EFT/Money Transfer-transactie die u via onze vestigingen hebt uitgevoerd, te annuleren/wijzigen, kunt u uw verzoek via onze vestigingen indienen.
Mijn rekening is geblokkeerd, waarom is dat? Je Betaalrekening is naar voren gekomen in een onderzoek naar fraude of oplichting. We hebben al je ING-producten geblokkeerd, zoals bijvoorbeeld ook je Betaalpas, Creditcard en/of Zakelijke Rekening.
Zelf overgeboekt naar de verkeerde
Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Je kunt snel en eenvoudig een machtiging voor automatische incasso afgeven met het machtigingsformulier. Wil je een machtiging aanpassen? Neem dan contact op met de Klantenservice. Een postzegel is niet nodig.
Ben je het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kun je binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kun je niet terugboeken. Deze kun je alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van je rekening wordt afgeschreven.
Je kunt storneren door op een afschrijving te klikken van je Betaalrekening en te kiezen voor 'Terugboeken'. Wil je een overzicht van al je incasso's? Dit vind je in het linkermenu onder 'Incasso's. Ook hier kun je incasso's terugboeken.
Nieuwe regels betekenen nu dat de meeste slachtoffers van bankoverschrijvingsfraude – ook bekend als “Geautoriseerde Push Betaling”-fraude – nu binnen vijf werkdagen hun geld terugkrijgen van hun bank of betalingsaanbieder .
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.