“De bedrijfswagen heeft daar geen impact op: die worden immers los ervan berekend. Wat de belastingaangifte betreft zal het bedrag van het jaarlijkse VAA vermeld worden in de fiscale fiche die de werkgever aflevert aan de werknemer (fiche 281.10, red.), onder een welbepaalde code (in 2023 was dat 254, red.).
Voor je medewerker betekent een bedrijfswagen een flinke besparing op de kosten ten opzichte van een eigen auto. Gebruikt hij de bedrijfswagen ook privé, dan betaalt hij daarvoor enkel belasting. Hij hoeft de wagen niet aan te kopen en heeft ook geen zorgen over de kosten voor onderhoud, reparaties en verzekering.
Het afgeven van een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van 20.000 tot 25.000 euro resulteert in veel gevallen in een loonsverhoging van 250 tot 350 euro als je geen tankkaart hebt en tussen de 300 en 400 euro netto per maand als je wel een tankkaart van je werkgever hebt.
Het maandelijkse VAA voor deze wagen bedraagt € 249,39. Door dat bedrag toe te voegen aan het belastbaar loon, stijgt de in te houden bedrijfsvoorheffing. Het nettoloon bedraagt nog € 2.005,01 per maand (in plaats van voordien € 2.107,84), dat is netto dus € 102,83 minder.
De waarde van je bedrijfswagen telt niet mee voor de berekening van je vakantiegeld en pensioen. Het is geen groot verschil maar het is toch belangrijk dat je er rekening mee houdt.
Wat zijn de nadelen van een bedrijfswagen? Minder pensioen en vakantiegeld. Je bedrijfswagen is natuurlijk geen loonsverhoging, en dan weerspiegelt zich ook in je pensioen en vakantiegeld. Je bedrijfswagen hangt vast aan je werk.
Berekening. Het bedrag van de mobiliteitsvergoeding komt overeen met de waarde van het 'gebruiksvoordeel van de ingeleverde bedrijfswagen'. Deze waarde is gelijk aan 20% van 6/7e van de catalogusprijs van het voertuig (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkost).
Minimum VAA
Het stijgt van 1.540 euro in 2023 tot 1.600 euro in 2024. Dit is een stijging van bijna 4%. Als de bedrijfswagen wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, zijn de eerste 490 euro van het VAA (470 in 2023) vrijgesteld van belasting met – in principe – een inhouding aan de bron op de inkomsten.
Hebt u een bedrijfswagen die u voor woon-werkverplaatsingen en/of privéverplaatsingen gebruikt? Het bedrag van dit voordeel van alle aard vermeldt uw werkgever op uw loonfiche 281.10 of 281.20. U moet dit invullen in uw belastingaangifte.
De bedrijfswagen of firmawagen is een voordeel van alle aard die jouw werkgever gratis of tegen bepaalde voorwaarden aan jou toekent. Een bedrijfswagen wordt beschouwd als een beroepsinkomen waardoor je er dus belastingen op moet betalen.
Privégebruik bedrijfswagen kost mimimaal 57€ per maand
Voor 2021 geldt ook een nieuwe ondergrens voor het belastbaar VAA, nl. 1.370 EUR,. Dit betekent dat een bedrijfswagen u, rekening houdend met een gemiddeld belastingtarief van 50%, netto minstens 57€ per maand kost.
De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd. Het bedrag aan bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.
Heeft u als werknemer een bedrijfsvoertuig dat u ook mag gebruiken voor privéverplaatsingen? Dan wordt deze aanzien als een voordeel van alle aard (VAA). Dit VAA wordt meegerekend tot uw (bruto) beroepsinkomen en is dus ook een voordeel waarop u belastingen moet betalen.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Voor de werkgever
Optimalisatie van je loonkosten: de bedrijfswagen is fiscaal voordeliger dan een loonsverhoging. De aankoop- en leasingkosten, maar ook de onderhoudskosten en de verzekering, zijn gedeeltelijk aftrekbaar.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Voor een hybride voertuig met een CO2-uitstoot van 42 gram, eveneens aangekocht in oktober 2024, zijn de kosten voor 100% aftrekbaar in 2024. Daarna zijn ze geplafonneerd op 75% in 2025, 50% in 2026, enz.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
Voor lichte vrachtauto's die door de fiscus als een personenwagen worden beschouwd, wordt het voordeel van alle aard (VAA) berekend op basis van de berekeningsmethode voor personenwagens.
Natuurlijk. De autokosten uit leasing zoals brandstof, verzekeringen en onderhoud kan je – afhankelijk van de CO2-uitstoot – gemiddeld voor 75% fiscaal inbrengen. De intresten, de financiering e.d. zijn voor 100% aftrekbaar.
Daarop betaal je als werknemer belastingen. Dat komt omdat je de bedrijfswagen, met bijhorende tankkaart of laadpas, ook deels privé kan gebruiken. Gemiddeld gaat het om 35 à 40 procent belastingen, variërend naargelang je brutoloon en gezinstoestand.
Het VAA neemt af naarmate de auto ouder wordt. Vanaf het tweede tot het zesde jaar gaat er jaarlijks 6% van de fiscale cataloguswaarde af.Daarna blijft de leeftijdscoëfficiënt op 70% staan.