Maar welke plug-in hybride moet je hebben als je graag met een aanhangwagen, vouwwagen of caravan op reis gaat? Volgens de ANWB moet je dan bij Kia zijn. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond heeft de Kia Sportage namelijk uitgeroepen tot de beste PHEV-trekauto van het jaar 2022.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
Maar zuinig is de Mercedes-Benz C-Klasse C350 plug-in hybrid zeker. Dé caravantrekker lanceert Mercedes-Benz per bouwjaar 2018. De C-Klasse 300e is er met vierwielaandrijving, een fors vermogen van 320 pk en met 1.800 kilo trekgewicht. Dat is een flinke caravan.
Uitstekend geschikt als caravantrekker
Een ander pluspunt is het wegrijden vanuit stilstand op hellingen. Verschillende praktijktests wijzen verder uit dat de elektrische aandrijving op de vier wielen ideaal is om te manoeuvreren met een caravan. De Toyota RAV4 Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken.
Welke elektrische auto mag 2.000 kg (of meer) trekken? Als je een echt zware trailer wilt trekken, 2 ton of meer, dan is de spoeling dun. Op dit moment is alleen de Tesla Model X in de juiste uitvoering hier de geschikte keuze voor.
Trekeigenschappen van de auto
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm.
De Hyundai Ioniq 5 is de beste caravantrekker van 2022. Daarmee is dit model de allereerste volledig elektrische auto die de verkiezing ANWB Trekauto van het Jaar wint. Tot voor kort waren elektrische auto's allerminst geschikt als trekauto.
De Kuga PHEV van voor 1 juni 2021 mag max. 1200 kg trekken. De zelfde auto van na 1 juni 2021 max max 1500 kg trekken.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Bij een zeer zwaar belaste Toyota Prius dient de benzinemotor extra te assisteren voor het verlenen van veel vermogen, maar dient deze ook de hoogvoltage accu bij te laden. Hierdoor wordt de benzinemotor dusdanig zwaar belast dat het extra trekken van een aanhanger vanuit technisch perspectief niet wenselijk is.
De eerste Hybride Toyota die een aanhanger kan trekken. Vanaf 2013 mag er 345 kg (Touring Sports) tot 385 kg (Hatchback) mee getrokken worden. Genoeg voor een klein aanhangertje.
- Wie die een caravan wil trekken, kan deze hybride maar beter aan zich voorbij laten gaan. Het maximale trekgewicht is 725 kg. Een fietsdrager met elektrische fietsen is natuurlijk geen enkel probleem. Alternatief is de 1,2 liter turbo-benzinemotor (116 pk), waarmee je 1.300 kg mag trekken.
De hybride XV-cross-over heeft een trekgewicht van 1.270 kilo, terwijl de Forester maar liefst 1.870 kilo mag trekken. De geëlektrificeerde auto's met het hoogste trekgewicht zijn de Range Rover Sport P400e en de Range Rover p400e. Beide modellen mogen 2.500 kilo trekken.
De perfecte afmetingen van een ruime SUV
Het trekgewicht van de Arkana E-Tech hybrid is maximaal 760 kilo. Dit is het maximaal toelaatbaar aanhangergewicht (geremd).
Enkele voorbeelden van Hybrides zonder stekker die een behoorlijke caravan kunnen trekken zijn: Hyundai Kona Hybrid (1300 kg) Kia Niro en Ceed (1300 kg), Sportage (1650 kg) Lexus NX 300h AWD (1500 kg) en RX 450h (2000 kg)
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Voor nu kunnen wij je al wel meer melden over het trekgewicht en de kogeldruk van de Yaris Cross. Elke Yaris Cross heeft een maximale kogeldruk van 75kg (ideaal voor fietsendragers in combinatie met elektrische fietsen) en mag de Hybrid versie 750kg trekken en de benzine maar liefst 1350kg!
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
De ANWB houdt een stelregel aan van 75%, dat wil zeggen maximaal 75% van het totale gewicht van de trekauto (incl. alle personen en belading) mag achter de auto gehangen worden. Oftewel, wanneer de auto 2000 kg totaal weegt dan mag de caravan maximaal 1500 kg wegen.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
De zuinige 48-volt mild hybrid en de volledig hybide variant hebben een uniek trekgewicht van maar liefst 1.650 kg. De TUCSON Plug-In Hybrid kan 1.350 kg trekken.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.