Sinds 1 januari 2023 geldt er een landelijke helmplicht voor snorfietsers. Je moet nu dus een goedgekeurde brom/motorfietshelm (ECE-05 of ECE-06) óf goedgekeurde speedpedelec-helm NTA-8776) dragen op je snorfiets.
Voor het rijden op een snorfiets dien je een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec-helm te dragen.
U moet een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec-helm dragen.
Alle snorfietsers en eventuele passagiers moeten vanaf 1 januari 2023 verplicht een helm dragen. De verwachting is dat hiermee het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden onder snorfietsers omlaag gaat. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat.
Welk type helm is daarom het meest ideaal voor uw rit? Nou, alle drie de typen helmen: integraalhelm, opklaphelm en open helm zijn goed voor scooters , maar als het gaat om kleine afmetingen, praktisch gebruik, woon-werkverkeer in de stad en rijden in de zomer, valt de keuze op open helmen.
De Consumer Product Safety Commission heeft een advies uitgebracht waarin het gebruik van fietshelmen wordt aanbevolen bij het rijden op elektrische scooters , samen met knie- en elleboogbeschermers.
Op straat mag iedereen nog met een integraalhelm op het hoofd lopen en geldt er geen verplichting deze af te doen. Er geldt echter wel op bepaalde locaties een verbod op het dragen van een integraalhelm, maar ook voor het dragen van een bivakmuts, boerka of een nikab als het wetsvoorstel wordt aangenomen.
Een scooterhelm moet voldoen aan het Europese ECE-keurmerk. Dit keurmerk is te herkennen aan een cirkel met een hoofdletter E erin, gevolgd door een cijfer dat aangeeft in welk land de helm is getest.
Wat u eerst moet weten
U mag alleen blauwe kentekenplaten op uw personenauto/kampeerauto, bedrijfsauto of motor gebruiken in de volgende gevallen: het voertuig is vóór 1 januari 1978 voor het eerst op de weg gekomen (datum eerste toelating).het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Een skihelm is toegestaan, mits het een ECE-keurmerk bevat. In de meeste gevallen is dit niet zo, het is verstandig om een speciale bromfietshelm of speedpedelec-helm aan te schaffen.
Sinds 1 januari 2023 geldt er een landelijke helmplicht voor snorfietsers. Je moet nu dus een goedgekeurde brom/motorfietshelm (ECE-05 of ECE-06) óf goedgekeurde speedpedelec-helm NTA-8776) dragen op je snorfiets. Draag je die niet, dan kun je een boete krijgen van € 100 (excl.
U wisselt uw blauwe kentekenplaat om voor een gele kentekenplaat. Deze koopt u bij een door de RDW erkende kentekenplaatfabrikant. Neem de blauwe kentekenplaat en het nieuwe kentekenbewijs mee. U vindt een erkende kentekenplaatfabrikant met de RDW-locatiewijzer.
Het is voor alle bromfietsers op de wegen in Nieuw-Zeeland verplicht om een motorhelm te dragen .
De overgang van de blauwe naar gele kentekenplaat
Voor 1 januari 1978 sierden blauwe kentekenplaten de Nederlandse wegen. Maar waarom werd er eigenlijk overgestapt van blauw naar geel? De reden is dat de kleur geel, samen met wit, het best zichtbaar is op auto's, wat de verkeersveiligheid bevordert.
Fietshelm kiezen: Thousand Heritage
In dit geval hebben de Consumer Product Safety Commission en het Bicycle Helmet Safety Institute beide fietshelmen acceptabel geacht voor scooters. Dit komt omdat scooters een maximumsnelheid van 15 mph bereiken op eigen kracht, wat onder de 20 mph-limiet van de CPSC ligt.
Je kan kiezen tussen een brommerhelm, een scooterhelm of een speed pedelec helm. Meer over de goedgekeurde types lees je hier. Zónder helm rijden kan je een boete op 100 euro plus 9 euro administratiekosten opleveren. Mét een helm op komen bestuurders en passagiers van een snorfiets weer veilig thuis.
Per 1 januari 2023 moeten scooterrijders verplicht een helm dragen. Dit was al zo voor bromscooter rijders, maar dat geldt vanaf nu dus ook voor snorscooters, speed-pedelecs en brommers met een maximumsnelheid van 25 km/h. In principe geldt de helmplicht dus voor alle voertuigen met een blauwe kentekenplaat.
Ook bij contractvervoer moet een passagier moet kunnen herkennen dat het om een legale taxi gaat. Daarom moeten taxi's in het contractvervoer een blauwe kentekenplaat hebben aan de voor- en achterkant. En de chauffeur moet een chauffeurskaart hebben met een pasfoto.
Een lichtblauw kenteken is een vorm van identificatie van taxi's. In Nederland zijn taxi's namelijk verplicht om met lichtblauwe kentekenplaten te rijden.
Het certificaat bevat het nummer van het vestigingsland van de notified body. e1-Duitsland; e2-Frankrijk; e3-Italië; e4-Nederland; e5-Zweden; e6-België; e9-Spanje; e11-Britse; e12-Oostenrijk; e13-Luxemburg; e17-Finland; e18-Denemarken; e21-Portugal; e23-Griekenland; e24-Ierland;.
Het is een veel gestelde vraag. Het antwoord op deze vraag is dat er eigenlijk geen duidelijke verschillen zijn. Het is zelfs zo dat er, wettelijk gezien, echt geen verschil is. Zolang de helm het Europese keurmerk ECE 22.05 heeft, mag je er zowel op de scooter als op de motor mee rijden.
Een motorhelm met ECE-keuring 22.05 is dus net zo veilig als een motorhelm met ECE-keuring 22.06 en het label bewijst enkel welke test uitgevoerd werd. Vanaf juli 2023 mag dat enkel nog de ECE 22.06-test zijn.
Alle motorrijders en duorijders die zich op de openbare wegen in de Filipijnen begeven, moeten een standaard motorhelm dragen die het Philippine Standard (PS)-keurmerk of het Import Commodity Clearance (ICC)-keurmerk van het Bureau of Product Standards (BPS) draagt.
Een integraalhelm is een helm die het hoofd volledig omsluit. Zo is er sprake van een kinstuk die niet opgeklapt kan worden doordat het een vast onderdeel van de helm vormt. De zijkant van het gezicht inclusief oren is eveneens afgedekt. Het vizier is overigens wel opklapbaar bij een integraalhelm.
Er zijn in totaal drie typen scooterhelmen: een jethelm, integraalhelm en een systeemhelm. Het grote verschil zit zich in het kinstuk van de helm. De systeemhelm heeft een opklapbaar kinstuk, terwijl de integraalhelm een vast kinstuk heeft.