Per soort handeling heb je een eigen grootboekrekening. Zo boek je het kopen van een bureau bijvoorbeeld op de grootboekrekening kantoorkosten, maar als je de auto voltankt boek je deze bijvoorbeeld op de grootboekrekening brandstofkosten.
Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.
Je kunt de autokosten in de boekhouding voor ZZP-ers boeken door het aantal gereden kilometers te berekenen, dat te vermenigvuldigen met €0,19 en het bedrag af te boeken van de zakelijke rekening naar je privé-rekening. Vervolgens kun je de afschrijving in de boekhouding opnemen als 'Kilometervergoeding'.
De gemiddelde afschrijving ligt tussen 10 tot 20% per jaar, in de eerste jaren. Voor exacte gegevens is het belangrijk om onderzoek te doen naar jouw specifieke auto.
Bij het leasen van een auto krijgt u te maken met de term boekwaarde. De boekwaarde is de waarde van het voertuig gedurende de lease.
Indien je rekening houdt met een restwaarde geldt de formule: (aanschafkosten - restwaarde) : gebruiksduur. Stel dat de aanschafprijs € 40.000 is, de gebruiksduur op 5 jaar wordt gesteld en de restwaarde dan nog € 4.000 bedraagt. Dan is het jaarlijks af te schrijven bedrag: (€ 40.000 - € 4.000) : 5 = € 7.200 per jaar.
Als je je eigen auto gebruikt voor zakelijke ritten mag je ook btw over de autokosten terugvragen in de btw-aangifte. Denk aan kosten voor verzekeringen, brandstof, onderhoud, vloeistoffen, wasstraat en parkeren.
Voorbeelden van kostencategorieën: huur, telefonie, reiskosten, reclame en eten & drinken. Bij een crediteur kunt u ook bij voorbaat een voorkeurskostencategorie kiezen. U kunt dit doen door een boekingsregel aan te maken.
Inkoopkosten zijn voor een ondernemer kosten die samenhangen met de ingekochte goederen (zoals transportkosten), voor zover deze goederen ook daadwerkelijk verkocht zijn.
Grootboekrekeningen kunnen worden gesplitst in twee categorieën: balansrekeningen en resultaatrekeningen. Een balansrekening vertegenwoordigt een bepaalde waarde of schuld, een resultaatrekening laat juist opbrengsten en kosten zien. Een resultaatrekening wordt daarom ook wel een winst-en-verliesrekening genoemd.
Op een grootboekrekening boek je gelijksoortige uitgaven of inkomsten. Vergelijk het met een kaartenbak met daarin verschillende kaarten. Op iedere kaart houd je de gelijksoortige inkomsten of uitgaven bij. Voorbeeld: op grootboekrekening "personeelskosten" kun je bijvoorbeeld salaris en vakantiegeld boeken.
Bpm wordt op een aparte grootboekrekening geboekt. Hierover wordt gewoon 19% btw geheven. Echter, de Bpm wordt op een aparte grootboekrekening geboekt. Hierover wordt immers geen Btw berekend.
U mag de boekwinst op bedrijfsmiddelen opnemen in de herinvesteringsreserve. Voorwaarde is dat u op de balansdatum een voornemen hebt om te herinvesteren in een bedrijfsmiddel. En het moet gaan om bedrijfsmiddelen die u hebt 'vervreemd'. Daarvan is sprake als u een bedrijfsmiddel verkoopt.
De boekwinst is de winst die ontstaat indien activa tegen een hogere prijs dan de boekwaarde wordt verkocht.
Je hebt bijvoorbeeld kosten voor huisvesting, kosten voor marketing, alle kosten rond een webshop of website, reiskosten, belkosten en de kosten voor de boekhouder die je administratie doet. Welke kosten vallen onder bedrijfskosten? Bedrijfskosten zijn alle noodzakelijke kosten die je maakt voor je bedrijf.
Aftrekbare brandstofkosten auto
Kosten van brandstof voor de auto van de zaak zijn volledig aftrekbaar. Voor brandstofkosten gemaakt met een privé-auto gebruikt voor zakelijke ritten voor uw BV geldt dat deze kosten niet van de winst kunnen worden afgetrokken.
Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.
Heb je een eenmanszaak? Dan kun je de auto alleen op jouw eigen persoonlijke naam laten registreren. Bij andere rechtsvormen kun je het kenteken op naam van je bedrijf laten zetten. Meer informatie vind je bij de RDW.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
De meeste ondernemers schrijven hun auto of bestelbus in vijf jaar af. Dat is de maximale afschrijvingstermijn die de belastingdienst stelt. Het voertuig wordt in vijf gelijke stappen (dus 20 procent per jaar) afgeschreven. Lineair afschrijven heet dat.