Als je klanten juist een boost wil geven, verspreid dan frisse en verkwikkende geuren als citroen of limoen.
Bij geurmarketing verspreidt je geur in een ruimte met een bepaald doel. Of dit nu je merkidentiteit versterken of mensen activeren is. Wanneer je je doelgroep op de juiste manier met de juiste geur in aanraking brengt, heeft dit een effect waar je 'u' tegen zegt. Reuk is niet voor niets het meest onderschatte zintuig!
Geuren doen zeker wat met onze emotie. Je wordt rustig, blij, energiek of opgewonden worden van het ruiken van een bepaalde geur. Geur wordt verwerkt in ons limbische systeem, het systeem in de hersenen dat een rol speelt bij emoties en gevoelens. Geuren en emoties zijn sterk met elkaar verbonden.
Geur wordt veroorzaakt door de inwerking op het reukorgaan in de neus door aerosolen of gassen, kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof.
De hoogste geurconcentratie én dus het sterkste aroma vind je in parfum. Een paar druppels of spuitjes parfum is dan ook genoeg om je de hele dag lekker te laten ruiken.
Er zijn 7 geurfamilies waar parfums in worden verdeeld: bloemige geuren, citrus geuren, oriëntaalse of oosterse geuren, chypre geuren, houtachtige geuren, aromatische geuren en leer geuren.
Minder proeven
Geuren van wat we eten en drinken gaan door onze neus. Daar ruiken we ze en zo kunnen we veel verschillende smaken proeven. We proeven ook met onze tong. Maar in de mond proeven we alleen of iets zoet, zuur, zout, bitter of umami (hartig) is.
Hoe werkt ruiken? Als we ademhalen door onze neus, komen geurmoleculen uit de lucht ons reukslijmvlies binnen. Dat slijmvlies zit bovenin de neus, vlak onder de ogen. Daar binden de moleculen zich aan geurreceptoren en die sturen een signaal door naar de hersenen.
Geurmarketing is een manier om klanten aan te trekken en meer verkopen te genereren zonder opdringerig te zijn. Bovendien is met geurmarketing bewezen dat een langere herinnering aan een product of merk de consument kan boeien en de verkoop van het product tot 30% kan doen stijgen.
De moleculaire geurstof bindt zich aan het trilhaarepitheel in de neusholte op een specifieke receptor. De receptor stimuleert de mijtercellen, en via zenuwbanen bereikt dit signaal uiteindelijk de hersenen. Geuren zijn waar te nemen in de lucht, en in andere gassen of gasmengsels, maar eventueel ook in water.
Wodka of vodka (Russisch: водка, vodka; "watertje" verkleiningsvorm van water: вода, vadá, Pools: wódka; Fins: votka) is een heldere, kleurloze en nagenoeg geurloze sterke drank die vooral bekend is uit Rusland, Polen en Finland en vermoedelijk oorspronkelijk stamt uit Polen.
De allerbeste neus van het dierenrijk is van de olifant. Dat komt door die enorm lange slurf. Neushoorns kunnen ook heel goed ruiken, kijk maar naar die grote neusgaten. Als de wind goed staat, kunnen ze je al op kilometers afstand ruiken.
Samenvatting. Zintuigen vormen de verbindingen tussen ons en onze omgeving: we horen, zien, ruiken, proeven en tasten (voelen). Met onze oren, ogen, neus, smaak en huid leggen wij contact met de wereld om ons heen.
Als voedsel in de mond gekauwd wordt, komen er ook geurmoleculen vrij. Deze moleculen bereiken je reukepitheel via de achterkant van de mondholte. Vanuit daar volgen ze dezelfde route naar je hersenen. Dit noemen we 'retronasale geur'.
Wat mensen vaak vergeten is dat je met je neus ruim tachtig procent van de smaken waarneemt. Dat zit zo: wanneer je eet, adem je geurmoleculen uit. Je hersenen merken het verschil niet op tussen smaak en geur.”
Natuurlijke vanille is een heerlijk maar kostbare specerij, afkomstig van de vanille-orchidee (Vanilla planifolia). Vanille ruikt vol, zoet, balsamisch, iets kruidig en zacht. Voor veel mensen staat de geur van vanille voor huiselijkheid en geborgenheid. In parfums vind je vanille veel in oriëntaalse geuren.
Comfortgeuren. Een comfortgeur is een geur waarbij iemand zich geborgen voelt en veilig. De warmte van dit soort geuren komt vaak van vanille, waarvan gezegd wordt dat het ook wel doet denken aan moedermelk.
Onze olfactorische receptoren, het feitelijke reukzintuig, zitten boven in onze neusholte. Deze transformeren geuren in neuronen die we ook wel signalen noemen. Deze signalen vertalen onze hersenen vervolgens naar een waarneming die ons lichaam al dan niet in actie zet.
De meeste mannen gaan vol voor bloemige geuren bij vrouwen. De lekkerste vrouwengeur van dit jaar is, volgens het onderzoek, 'My way' van Giorgio Armani. Andere bloemengeuren die hoog scoren op Fragrantica zijn Narciso eau de parfum By Ambrée Narciso en La Vie est Belle Intensément van Lancôme.
Hoe ruikt het? Amber is een zoete, harsachtige, behaaglijke en warme, vaak nogal poeder-achtige accord. Door de diverse balsems kan het soms ook een beetje kruidig ruiken. Het is een heerlijk geurprofiel voor de koudere maanden.
Fougère is het frans woord voor varen, maar deze parfums ruiken niet naar varen. Het zijn frisse parfums die ruiken naar mos of een vochtig bos. Een klassiek Fougère parfum bevat lavendel, hout, eikenmos en coumarine.
Bij honden is het reukvermogen bijzonder goed ontwikkeld en beter dan het reukvermogen van katten. Een hond heeft namelijk wel 149 tot 300 miljoen geurreceptoren! Een kat daarentegen heeft 45 tot 80 miljoen geurreceptoren, wat in vergelijking met mensen nog steeds veel meer is.
Hond met beste reukvermogen
Door het bijzondere reukvermogen kan de hond ruiken of de prooi uitgeput, angstig of bijvoorbeeld woedend is. De neus van deze hond bevat ongeveer 300 miljoen geurreceptoren. De Bloedhond bezit een enorm aantal geurreceptoren waardoor deze hond het beste reukvermogen ter wereld heeft.
Honden kunnen erg goed ruiken, wel een miljoen keer beter dan de mens! Honden kunnen beter ruiken, omdat ze meer reukcellen hebben. Hoe langer de snuit is, des te beter het reukvermogen. Een hond kan ook rond de 300 keer per minuut inademen, zodat er steeds nieuwe toevoer van verse lucht is.