Ben je al klant bij ons en vragen wij je om een kopie van je identiteitsbewijs, dan mag je hierop je burgerservicenummer (BSN) afschermen. Zorg er wel voor dat de overige gegevens op je identiteitsbewijs goed leesbaar zijn. Ben je nog geen klant en wil je een rekening bij ons openen? Dan mag je je BSN niet afschermen.
De Geschillencommissie oordeelt dat de bank voor het vastleggen en bewaren van een kopie van het gebruikte ID-bewijs de pasfoto hierop moet afschermen. Ook moet de bank misbruik met de vastgelegde kopie van het ID-bewijs voorkomen, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een watermerk.
Maak in de kopie je Burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan. Schrijf in de kopie dat het een kopie is. Schrijf in de kopie voor welke instantie of welk product de kopie is bedoeld. Schrijf in de kopie de datum waarop je de kopie afgeeft.
Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek
Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart. Instellingen kunnen de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere manier in hun bedrijfssysteem opslaan.
Met de app KopieID kunt u in een kopie van uw identiteitsbewijs de identiteitsgegevens doorstrepen die organisaties niet nodig hebben of niet mogen verwerken. Dit kan bijvoorbeeld het burgerservicenummer (BSN) zijn maar ook een pasfoto of handtekening.
Een veilige kopie maken
De overheid heeft een speciale app ontwikkeld voor het maken van een veilige kopie van een identiteitsbewijs: KopieID. Na het maken van een foto (met je mobiele telefoon) van het paspoort of de identiteitskaart, kun je gevoelige gegevens onleesbaar maken en een watermerk toevoegen.
Spoofing. Met enkel wat persoonsgegevens, zelfs met een burgerservicenummer (BSN), is het bij de meeste organisaties voor criminelen niet mogelijk om zomaar een overeenkomst te kunnen sluiten. Vaak is er meer nodig, zoals een (veilige) kopie van uw identiteitsbewijs.
Bijvoorbeeld: uw bank moet met uw gegevens (uw loonstroken bijvoorbeeld) nagaan of een hypotheek wel past bij uw financiële situatie. Ook gebruiken banken klantdata om fraude- en witwaspraktijken te bestrijden. Banken gebruiken data ook om klanten op nieuwe of aanvullende producten en diensten te wijzen.
Een politieambtenaar, een toezichthouder en een conducteur mogen naar uw identiteitsbewijs vragen. De identificatieplicht betekent dat u zich in bepaalde situaties moet identificeren.
Van de nieuwste versie van het paspoort moet u als werkgever namelijk niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant kopiëren en de kopie ervan bewaren in de salarisadministratie. Dat is noodzakelijk, omdat het Burgerservicenummer (BSN) tegenwoordig op de achterkant staat.
Een vID is de digitale variant van jouw fysieke paspoort of ID-kaart in de vorm van een app op je smartphone. Met deze app is het in de toekomst mogelijk om digitaal te laten zien wie je bent en kun je bijvoorbeeld reizen met een digitaal paspoort. De app voldoet aan de hoogste internationale veiligheidseisen.
Want met de juiste ID's en andere persoonsgegevens van onze klanten weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. Zo strijden we samen tegen financiële criminaliteit. Ook moeten we volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) onze klanten identificeren.
Als u in Nederland belasting betaalt, dan heeft u een burgerservicenummer nodig om een bankrekening te openen. De bank kan u daarom vragen om een identiteitsbewijs waarop uw BSN staat als u een rekening opent. Bijvoorbeeld een paspoort of identiteitskaart.
De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren zoals boswachters en belastinginspecteurs kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs.
Het nummer is gelasergraveerd op de kunststof houderpagina van de paspoorten en in de Nederlandse identiteitskaart. Daarnaast komt het paspoortnummer door middel van conische laserperforatie voor op iedere papieren pagina.
De regel: het verwerken van het rijksregisternummer is verboden. Het verwerken van het rijksregisternummer is bij wet verboden.
Je bent formeel niet verplicht om een ID-kaart bij je te dragen. In Nederland hebben we namelijk een toonplicht, geen draagplicht. "Die keuze is bewust gemaakt, omdat er sinds de Tweede Wereldoorlog veel weerstand is tegen het verplicht bij je dragen van een persoonsbewijs", zegt jurist Vincent Böhre van Privacy First.
Rijbewijs. Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.
Banken werken samen met elkaar en de overheid om dit probleem aan te pakken. Ook toezichthouders AFM en DNB zitten er boven op. Door die verscherpte aanpak krijgen ook meer consumenten er mee te maken. In 2020 waren er 58% meer meldingen van ongebruikelijke transacties (245.000) dan in 2019.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Ongebruikelijke transacties zijn bijvoorbeeld: een contante storting van een groot bedrag voor een creditcard. als er een groot bedrag aan contant geld wordt omgewisseld in een andere valuta of van kleine naar grote waardebiljetten (coupures) als uw klant grote bedragen opneemt of uitgeeft.
Uitwisseling persoonsgebonden gegevens
Organisaties mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgegevens gaat. Een organisatie mag uw BSN dus niet gebruiken als deze geen gegevens van u hoeft vast te leggen.
Omdat het BSN uniek is zijn de privacy risico's groot. Persoonsgegevens uit verschillende overheidsbestanden kunnen via het BSN eenvoudig worden gekoppeld. Bij onzorgvuldig gebruik van BSN's is het gevaar voor misbruik van gegevens en identiteitsfraude groot.
Signalen van fraude met openbare gegevens
U ontvangt rekeningen of ontvangstbevestigingen voor goederen of diensten. Maar u heeft deze niet besteld. Op uw bankafschriften of creditcardoverzichten staan uitgaven die u niet herkent. U kunt geen lening krijgen omdat er een signalering op uw naam staat bij het BKR.