De politie registreert persoonsgegevens om haar taken uit te voeren. Zoals gegevens over verdachten en slachtoffers. Dit gebeurt op grond van de
natrekken van informatiebronnen (systemen politie en justitie, gegevens Bureau Krediet Registratie); bekijken van gedrag op sociale media; voeren van een persoonlijk gesprek/interview op een politielocatie.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
Dat meldt de Landelijke Meldkamer Samenwerking op haar website. Voortaan is Advanced Mobile Location (AML) automatisch ingeschakeld op Android-telefoons, waardoor de centralist je precieze locatie kan zien.
Hoe kan ik dit navragen? Als betrokkene – de persoon op wie de persoons- of politiegegevens betrekking hebben – kunt u een inzageverzoek doen. Het gaat dan uitsluitend om uw persoonlijke informatie. Dat kan op dit moment alleen schriftelijk door een verzoek in te dienen bij de privacydesk uit uw regio.
Zo lang blijven gegevens over het algemeen bewaard: 5 jaar bij overtredingen (10 jaar als je een taakstraf kreeg of de gevangenis in moest);20 of 30 jaar voor misdrijven waarop maximaal 6 jaar straf staat;80 jaar bij zedenmisdrijven.
20 jaar na de einduitspraak of 20 jaar na het volledig voldoen van de strafbeschikking;dan wel 12 jaar na het overlijden van de persoon op wiens strafblad het feit staat.
Politiegegevens: De algemene bewaartermijn voor politiegegevens is doorgaans vijf jaar. Dit betekent dat gegevens niet langer bewaard mogen worden dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld.
De politie registreert persoonsgegevens om haar taken uit te voeren. Zoals gegevens over verdachten en slachtoffers. Dit gebeurt op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). U kunt de politie vragen welke persoonsgegevens ze over u hebben opgeslagen.
De opsporingsdiensten mogen het informatiesysteem niet zomaar raadplegen.Ze mogen alleen informatie opvragen als dit echt nodig is voor hun onderzoek.
De politie, Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en bijzondere opsporingsdiensten kunnen vanaf eind 2021 geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij Nederlandse banken opvragen, zo hebben minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en minister Hoekstra van Financiën aangekondigd.
De officier van justitie kan voor het onderzoek naar een misdrijf in bepaalde gevallen de politie opdracht geven om telefoongesprekken af te luisteren en op te nemen of ander elektronisch verkeer te onderscheppen (denk aan e-mail, sms, WhatsApp en Facebook Messenger).
Verkeersgegevens; naast de zendmastgegevens kan de politie ook de verkeersgegevens van uw telefoon opvragen bij de telecomprovider. Over een periode tot 6 maanden terug kan dan worden nagegaan met wie u hebt gebeld of gebeld bent, gespecificeerd naar duur en tijdstip van de gesprekken.
Inmiddels is duidelijk dat de politie door de kroongetuige verwijderde chatgesprekken heeft kunnen terughalen.
Soms kan de politie verwijderde foto's terughalen. Dit gebeurt bij gewiste beelden die van belang zijn voor een onderzoek. Er wordt in dit geval gebruik gemaakt van speciale software, deze is niet voor burgers beschikbaar.
De screening
We gaan na of je strafrechtelijk bent veroordeeld, of je om andere redenen (veel) voorkomt in de politiebestanden (zoals het veroorzaken van overlast), maar bijvoorbeeld ook of je problematische schulden hebt, drugs gebruikt of veel drinkt.
Ja, via een Snapchat-bevel.
De politie kan informatie over een IP-adres opvragen bij een ISP of VPN-provider. De mate van medewerking die ze krijgen hangt echter af van verschillende factoren, zoals de jurisdictie en de privacywetgeving van het land.
Iedereen die toegang heeft tot je internetverbinding kan zien welke websites je bezoekt. Dit geldt onder meer voor je internetprovider, de overheid en eventuele hackers. Daarnaast kunnen de websites die je bezoekt, zoekmachines en nog veel meer partijen ook meekijken.
In Geschiedenis staan de pagina's die je in de afgelopen 90 dagen in Chrome hebt bezocht. Het volgende wordt niet opgeslagen: Chrome-pagina's, zoals chrome://settings.
In de AVG staan geen concrete bewaartermijnen genoemd. Bij de politie bewaren we persoonsgegevens zolang als dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze verzameld zijn, of op grond van de archiefwet is vereist.
Om uw persoonsdossier in te zien, moet u een verzoek indienen bij de Justitiële Informatiedienst. Dit kan schriftelijk of per e-mail.
De politie mag alleen gegevens vorderen in situaties die in het Wetboek van Strafvordering staan. Bijvoorbeeld om bepaalde soorten misdrijven op te lossen. Als de politie gegevens vordert, bent u als organisatie of burger verplicht om mee te werken.
In het dossier van een strafzaak verzamelt de politie alle informatie over het misdrijf. Alle informatie wordt opgeschreven in een proces-verbaal. Al deze processen-verbaal samen vormen het strafdossier. In de processen-verbaal staan vaak veel juridische en moeilijke woorden.
(bewaartermijnen) 1 De op grond van de artikelen 8, zesde lid, 9, vierde lid, en artikel 10, zesde lid, verwijderde politiegegevens worden gedurende een termijn van vijf jaar bewaard ten behoeve van verwerking met het oog op de afhandeling van klachten en de verantwoording van verrichtingen en vervolgens vernietigd.
De Belastingdienst kan wel tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten.