Alle scooters, brom- en snorfietsen op fossiele brandstof van 10 jaar of ouder mogen vanaf 1 januari 2028 niet meer binnen de bebouwde kom rijden. Hierbij gaat het om voertuigen met een datum eerste toelating vóór 1 januari 2018. Deze datum vindt u op uw kentekenbewijs.
U mag met een brom- of snorfiets van vóór 1 januari 2011 niet in de milieuzone rijden. Met oude elektrische brom- en snorfietsen en met brommobielen mag dit wel. Soms kunt u voor een brom- of snorfiets van vóór 1 januari 2011 een ontheffing aanvragen. Met een ontheffing mag u dan toch in de milieuzone rijden.
En sinds kort gaan ook ze ook voor deelscooters dicht. Kijk hier voor een recent overzicht van milieuzones per gemeente. Sinds januari 2018 een definitief verbod op de verkoop van scooters van de milieuklasse euro-2 en euro-3. Eigenaren van historische brommers kunnen via de RDW een toelating aanvragen.
Vanaf 2025 moeten nieuwe brom- en snorfietsen binnen de bebouwde kom van Amsterdam uitstootvrij zijn. Voor bestaande brom- en snorfietsen die op fossiele brandstof (benzine/diesel/LPG) rijden, gelden overgangsregelingen.
Hoe hoger het cijfer, hoe schoner de uitstoot die vrijkomt bij de verbranding. De nieuwste scooters en brommers hebben de Euro 5-norm.Dit houdt in dat de emissiewaarden een derde lager moeten liggen dan de Euro 4-norm.
Vanaf 1 januari 2021 mogen er geen nieuwe scooters te naam worden gesteld, mits ze voldoen aan de Euro5 norm. Als je nu nog een nieuwe Euro4 scooter wilt kopen, dan moet je dat dus doen voor het einde van het jaar. Voor Vespa valt de overgang van Euro4 naar Euro5 samen met de nieuwe 2021 modellen.
Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden. Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding.
Alle scooters, brom- en snorfietsen op fossiele brandstof van 10 jaar of ouder mogen vanaf 1 januari 2028 niet meer binnen de bebouwde kom rijden. Hierbij gaat het om voertuigen met een datum eerste toelating vóór 1 januari 2018.
Nieuwe bromfietsen, snorfietsen en scooters moeten vanaf 2025 in een groot deel van de stad elektrisch zijn. Bestaande voertuigen mogen nog doorrijden tot 2028 of 2030. Vanaf 2030 moeten álle brom- en snorfietsen en scooters in de uitstootvrije zone elektrisch zijn.
Een uitzondering is er voor viertakt scooters die nog geen tien jaar oud zijn, die mogen met een ontheffing nog wel de stad in. Niet alleen de politie gaat dit controleren. Er worden vaste camera's ingezet die het kenteken kunnen lezen en kunnen registreren of een brommer in de milieuzone mag rijden.
Vanaf 1 januari 2025 is het verboden om een nieuwe snorfiets op benzine te verkopen. Dat betekent dus dat wanneer je een snorfiets met benzinemotor wilt kopen, je dat uiterlijk op 31 december 2024 mag doen.
Nieuwe scooters, brom- en snorfietsen (datum eerste toelating vanaf 1 januari 2025) moeten vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij zijn om in de bebouwde kom te mogen rijden.
De enige manier om het werkelijke bouwjaar te achterhalen is aan de hand van het typeplaatje op je motor.
Grofweg kun je aannemen dat dieselauto's met emissieklasse 3 maximaal 20 jaar oud zijn.Dieselauto's met emissieklasse 4 zijn maximaal 15 jaar oud. Rijd jij dus een dieselauto uit de 20e eeuw, dan is de kans levensgroot dat je milieuzones in de genoemde steden niet mag betreden.
Elektrische scooters kunnen de uitstoot van broeikasgassen helpen verminderen door vervuilendere vervoersmiddelen zoals auto's te vervangen.
Hoe oud moet ik zijn om brommer, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden? Om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar oud zijn.
Gemiddeld wordt verwacht dat een elektrische scooter een afstand van ongeveer 64 km aflegt op maximaal batterijvermogen. Premiummodellen met grotere batterijcapaciteiten en efficiënte motoren kunnen dit bereik echter overtreffen en afstanden van 70 km of meer bereiken op één lading.
Met al deze factoren in overweging genomen, kan een goed onderhouden kwaliteitsscooter gemakkelijk 50.000 tot 100.000 kilometer meegaan voordat grote reparaties of vervanging nodig zijn. Echter, minder dure scooters of die zonder regelmatig onderhoud kunnen al na 10.000 tot 30.000 kilometer problemen gaan vertonen.
Melbourne zal zich aansluiten bij andere wereldsteden, waaronder Parijs, Montreal, Rome en Toronto, door het gebruik van gedeelde e-scooters terug te dringen of te verbieden.
Elektrische scooters en elektrische brommers zijn sowieso welkom in milieuzones. Elektrische voertuigen stoten namelijk geen schadelijke gassen uit en dragen daarom niet bij aan luchtvervuiling. Als jouw scooter elektrisch is, hoef je je dus geen zorgen te maken dat je in bepaalde steden of stadsdelen niet mag rijden.
Een scooter die gedurende een lange periode stilstaat, kan te maken krijgen met enkele uitdagingen. Brandstof kan verouderen en de carburateur verstoppen, banden kunnen langzaam leeglopen en de accu kan leeg raken. Roestvorming en slijtage kunnen ook optreden als de scooter niet op de juiste manier wordt opgeslagen.
Hoe kom ik van mijn WOK-status af? Om van een WOK-status af te komen zal je een afspraak moeten maken met de RDW. Zij gaan dan uw scooter herkeuren of afkeuren. Het is daarom ook om belangrijk om jouw scooter volledig te laten checken door een professional.
Net als bij een opgevoerde scooter met een blauw kenteken gaat het om een boete van 60 euro (tot en met 10 km/u te snel), een boete van 120 euro (11 tot en met 15 km/u te snel) of van 250 euro (meer dan 15 km/u te snel).
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.