De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Schaf wel een speciale e-bike fietsendrager aan. aangezien de meeste elektrische fietsen zwaar zijn, zijn niet alle gewone fietsendragers geschikt. Als je de elektrische fiets op de fietsendrager wil vervoeren moet je met een aantal zaken rekening houden: De fietsendrager moet een kentekenplaat hebben.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram.Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen.Dat is inclusief de fietsendrager!
In Oostenrijk en Duitsland hoeft u geen markeringsbord op de fietsendrager te voeren. Voor Spanje bijvoorbeeld wel. Dit kunt u per land nagaan in onze landeninformatie bij de verkeersregels onder het kopje 'Fietsendrager'.
In Spanje en Italië verplicht
Er zijn borden te verkrijgen met aan de ene kant het Spaanse bord en aan de andere kant het Italiaanse bord. Praktisch als u door beide landen gaat reizen. Het Italiaanse bord heeft vijf rode strepen, 50 cm X 50 cm. Het Spaanse bord heeft drie rode strepen, 50 cm X 50 cm.
Is een markeringsbord bij een fietsendrager verplicht in Frankrijk? Nee, dat is niet verplicht.
Aangezien een gemiddelde elektrische fiets zo'n 25 kg weegt, kom je uit op 50 kg. Daar komt nog het gewicht van de fietsendrager bij (meestal zo'n 20 kg), wat neerkomt op een totaalgewicht van rond de 70 kg. Dat is dus de kogeldruk die je elektrische auto minimaal moet hebben.
Voor auto's met een fietsendrager geldt dezelfde maximumsnelheid als voor auto's zonder. Voor auto's met een caravan en fietsendrager onder 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 90 km/u en voor auto's met een caravan en fietsendrager boven 3500 kg geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.
Als je een e-bike met middenmotor hebt, let dan op of dat lukt met de bevestiging op de fietsendrager. Daarnaast kun je kiezen voor een fietsdrager die inklapbaar is, een kantelbare fietsdrager, een oprijgoot, en stekker die bij je auto past.
Inmiddels is dat gebeurd, maar nu past de fietsdrager (het afneembare deel) niet op de trekhaak omdat de kogel niet rond is, maar voorzien van een strip.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Volgens de wet mag je namelijk niet harder rijden dan 90 km/u op snelwegen en 80 km/u op autowegen als je een fietsendrager hebt. Dit geldt ook als er geen fietsen op de drager staan.
Als je twee e-bikes wilt meenemen, dan heb je een fietsendrager nodig die geschikt is voor het extra gewicht. Het is belangrijk om te controleren hoeveel kogeldruk jouw auto kan dragen. Dit is het maximale gewicht dat op de trekhaak mag worden geplaatst. Een fietsendrager voor 2 e-bikes kan soms wel 60 kilo wegen.
De beste fietsendrager voor twee fietsen is de Uebler i21 geworden. Wat ons vooral heel erg beviel is dat dit model eigenlijk aan alle moderne eisen voldoet en ook nog eens uitblinkt. Neem nu bijvoorbeeld de inklapbaarheid. Geen enkele fietsendrager kun je zo goed opvouwen en opbergen als de i21.
U vindt het maximale trekgewicht van uw auto op uw kentekenpapieren. Hier wordt een onderscheid gemaakt in geremd gewicht en ongeremd gewicht. Let op: Heeft het te trekken object een groter laadgewicht dan het trekgewicht van uw auto, dan mag dat.
In Duitsland bijvoorbeeld, mag je niet sneller dan 80 km/u rijden met een fietsendrager. Het is essentieel om je bewust te zijn van lokale wetten en regelgeving wanneer je reist.
De fietsen mogen aan beide kanten van de auto niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Te Hoge Kogeldruk: Verhoogt instabiliteit, tilt de voorkant van de auto op, en kan controleverlies over het getrokken object veroorzaken door overmatig gewicht op de trekhaak.
Waarom is kogeldruk zo belangrijk? Als de kogeldruk te hoog is, zorgt dit voor een slechte wegligging. Bij een (te) hoge kogeldruk zakt de achterkant van uw auto te ver in. Daardoor heeft de auto minder grip aan de voorzijde.
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
De maximumsnelheid voor auto's met fietsendrager is hetzelfde als voor een auto zonder fietsendrager. De wet maakt daar dus geen onderscheid in.
Conclusie. In Italië en Spanje moet u altijd een markeringsbord aanbrengen op de fietsendrager.