En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Het grootse aantal fietsen wordt jaarlijks gestolen in Amsterdam. Ongeveer 26 inwoners van deze stad komen op een dag in het jaar tot de ontdekking dat hun fiets is gestolen. Jaarlijks worden er in Amsterdam 9.616 fietsen gestolen. Per 1000 inwoners zijn dat 11,9 gestolen fietsen.
De elektrische fietsen van de Zwitserse fietsenfabrikant 'Stromer' hebben allemaal een ingebouwd GPS-systeem. Dankzij de connectiviteit met een app op je smartphone weet je altijd waar je fiets is. Het slot van de fiets werkt via Bluetooth waardoor deze niet zomaar te kraken is.
In absolute cijfers worden er inmiddels zo'n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat.
Dagelijks worden er 77 fietsen gestolen.
Jaarlijks registreert de politie ruim 100.000 aangiftes van fietsendiefstal. En de aantallen zijn volgens het CBS nog hoger. Slechts 30 procent van de mensen doet volgens hen namelijk maar aangifte van fietsendiefstal. In de gemeente Zwolle werden in de afgelopen 6 jaar 7112 fietsen gestolen.
ART-1 is een 'instapmodel': je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen. Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3.
Fietsfabrikant Sparta brengt vanaf eind januari 10.000 e-bikes op de markt met een gps-zender. Via een app kan de eigenaar zien waar zijn fiets is. Bij diefstal of vermissing meld je dit via de app. Vervolgens wordt de fiets opgespoord en teruggehaald.
Een groot deel van de gestolen fietsen wordt vrijwel meteen weer doorverkocht. De gestolen fietsen worden aan particulieren doorverkocht als goedkope tweedehands fiets. Of de fiets gaat het criminele cirquit in en wordt door opkopers meegenomen. Deze verkopen de fietsen ook weer door aan anderen.
Opvallend is dat Amslod en Stella elkaar niet heel veel ontlopen. De fietsen van beide merken zijn van een prima kwaliteit. Ook de prijsstelling ontloop elkaar niet heel veel. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, houden Stella en Amslod bovendien dezelfde strategie in de webshop aan wat betreft de prijzen.
Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Track & trace met gps
De simkaart geeft de locatie door aan je smartphone. Vaak is dit gekoppeld aan een app zodat je op je smartphone precies kunt zien waar je fiets is én waar die heen gaat. Zo weet je of iemand je fiets verplaatst of steelt. Bij diefstal kun je vaak in de app direct aangifte doen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Ook de dikte en de zwaarte van een slot tellen mee. Hoe gaat een fietsendief te werk? De wat oudere ringsloten en de meeste kabelsloten zijn meestal niet erg dik en dus vrij kwetsbaar. Deze zijn voor een dief relatief eenvoudig open te wrikken of te knippen met een tang.
VanMoof-fietsen zijn al sinds 2016 voorzien van slimme anti-diefstal technologie. Denk aan toonaangevende technische hoogstandjes als een ingebouwd alarm, een blokkeersysteem dat op afstand bediend kan worden, en een Diefstal Slot dat al met één schopje tegen het achterwiel een fiets compleet beveiligt.
Een probleem daarbij is dat er twee verschillende systemen op de markt zijn; de fietsen van Accell (Koga Myata, Batavus en Sparta) worden in 2002 uitgerust met een andere chip.
Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm.
Mocht een inbreker er toch in slagen de deur open te breken, dan heb je een veel grotere kans dat je e-bike niet wordt meegenomen. Dieven willen vaak snel werken en ieder slot betekent vertraging. Dus ook die op jouw e-bike. Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als je je fiets ook binnen ergens aan vast kon maken.
Jaarlijks worden duizenden fietsen in de stad gestolen. Fietsenmerk VanMoof bedacht iets tegen diefstal van hun dure stadsfietsen: ze sturen bike hunters op jacht. 'Je moet sterk in je schoenen staan voor dit werk.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Maak de fietskar aan je fiets vast
Dit is natuurlijk niet ideaal, maar in dat geval kunnen dieven de fietskar in ieder geval niet los halen van de fiets. Je doet dit het best door het kettingslot te gebruiken tussen de kar en de fiets, en het beugeslot om de kar aan een vast object vast te maken.
Een op je fiets bevestigde gps-zender is verbonden met een simkaart, zoals bijvoorbeeld in je telefoon, die de locatie doorgeeft aan je smartphone. In sommige gevallen kun je op een app zien waar je fiets is én waar die heen gaat, bij andere moet je dat overlaten aan de leverancier van het track-and-tracesysteem.