Voor wie harder wil kunnen fietsen, is er dus de speed pedelec. Die is uitgerust met onderdelen die de hogere snelheid aankunnen, zoals een sterkere motor en goede schijfremmen.
Welke elektrische fiets is makkelijk op te voeren? Alle elektrische fietsen vanaf 2013 met middenmotor zijn geschikt. Denk hierbij aan merken als Bosch, Panasonic, Shimano, Brose en Yamaha. Echter kiezen steeds meer mensen voor een Speed Pedelec, deze heeft al van zichzelf een hogere maximum snelheid.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
De e-bikes van VanMoof zijn al jaren in te stellen op een Europese of een Amerikaanse stand. In die laatste stand kunnen de elektrische fietsen van de ingebouwde elektromotor ondersteuning krijgen tot 32 km/u, wat in de VS is toegestaan. Maar in de Europese Unie geldt voor e-bikes een maximum van 25 km/u.
De elektrische fiets Super 73 is een hit in Amerika. De e-bike met dikke banden voelt als een lowrider motor. Met een volle accu kan je 70 kilometer rijden en de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur haal je al binnen een paar seconden.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Met een 'opvoerset' kan een elektrische fiets, die normaal gesproken trapondersteuning biedt tot 25 kilometer per uur, veel hogere snelheden halen. Een VVN-woordvoerder zegt tegen De Telegraaf, die als eerste over de oproep schreef, dat opgevoerde e-bikes soms zelfs boven de 50 kilometer per uur uitkomen.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Quinten ontwikkelde de app vorig jaar. Normaal gesproken mag een e-bike maar tot 25 kilometer per uur ondersteuning bieden bij het trappen. Met één klik in de app krijg je plots hulp tot 32 of zelfs 37 kilometer per uur, op een e-bike van fietsfabrikant VanMoof. "Gebruikers kunnen zelf de keuze maken hoe hard ze gaan.
Wat is de gemiddelde snelheid op een racefiets? De gemiddelde snelheid op een racefiets is 24 kilometer per uur. Met wind tegen ligt de gemiddelde snelheid rond de 21 kilometer per uur, en met wind tegen rond de 26 kilometer per uur. Op een racefiets ga je dus een stuk sneller dan op een stadsfiets.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
De Super73-ZX in de kleur Storm Grey is het paradepaartje van Super73 en een van de beste elektrische fatbikes op dit moment in Nederland. Je rijdt op de Super73 ZX Storm Grey zonder verplichte verzekering (wij raden er wel eentje aan), rijbewijs en iedere leeftijd mag op deze elektrische fiets rijden.
Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur. Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs.
SUPER73. Zijn de Super73 bikes legaal? Ja. Alle aangeboden SUPER73 zijn gecertificeerd als elektrische fiets en kunnen bereden worden zonder rijbewijs, kenteken en verzekering.
Verschil e-bike en speed pedelec
Het verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is dat je tot maximaal 45 kilometer ondersteund wordt op een pedelec en maar tot 25 kilometer per uur op een gewone e-bike. Een speed pedelec heeft een groter motorvermogen.
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst.
Snelste speed pedelec: Venturelli B-Tornado
Met deze speed pedelec haal je een indrukwekkende snelheid van 45 km per uur. Deze commuter fiets is ideaal voor het woon-werkverkeer. De motor van Bosch is krachtig genoeg voor allerlei soorten terreinen. Ook het beklimmen van heuvels is geen probleem.