De fiets van de winnaar: hiermee voerde Wout van Aert (en Jumbo-Visma) een nieuw straf nummer op. WielrennenWout van Aert en Jumbo-Visma leverden een nieuw huzarenstukje af in de E3 Saxo Bank Classic. Met de vorm zit het meer dan goed, maar ook het materiaal is belangrijk.
Voor deze fiets van Van Aert had de hoogste bieder 18.800 euro veil. Jumbo-Visma heeft 24 fietsen geveild waarop de renners het afgelopen jaar geschitterd hebben. De voorjaarsmachine van Wout van Aert spande de kroon met 18.800 euro. Voor zijn Tour-fiets had de hoogste bieder 16.250 euro in petto.
De prijzen lopen uiteen van €3390,- tot het duurste model dat begint bij €9690,-. Je kan de Ceepo triathlonfietsen volledig naar eigen wens samenstellen.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog. Dat zie je aan feit nummer vijf hieronder.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
De prijzen van racefietsen lopen erg uiteen. Sommige racefietsen zijn al te koop voor €700 terwijl anderen gerust €10.000 kosten. Deze prijsverschillen komen door verschillende factoren: het frame, de aandrijving/onderdelen en de overige componenten. Hoe lichter het frame hoe hoger het prijskaartje.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
Triathlonfietsen hebben daarom vaak, ten opzichte van tijdritfietsen, een steilere zitbuis die de heupen meer naar voren duwt. Hierdoor worden je bovenbeenspieren (quadriceps en hamstrings) iets meer gespaard voor het hardlopen. Triathlonfietsen hebben vaak een iets wijdere en hogere stuur set-up.
Welke fiets voor triathlon? Welke fiets jij nodig hebt hangt af van je niveau en hoe vaak je mee wilt gaan doen aan een triathlon. Beginners kunnen prima uit de voeten met een racefiets, terwijl gevorderde triatleten kiezen voor een speciale triathlonfiets zodat ze nóg competitiever zijn. Ook de afstanden maken uit.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Piet de Wit is “official dealer” van Cervélo racefietsen.
En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-.
De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets. De onderdelen van AX worden ook gebruikt voor de lichtste custom build bikes, zoals bovenstaande.
Een te zware fiets vertraagt je, daarom geldt voor racefietsen: hoe lichter, hoe beter. Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
In vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen is wielrennen een dure sport. De aankoop van een goede racefiets brengt al snel kosten van enkele honderden tot meer dan duizend euro met zich mee.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Verder staat Specialized ook goed bekend vanwege de kwalitatief zeer goed afgewerkte frames. Specialized mountainbikes zijn te koop als hardtail bikes, full suspension bikes, maar ook downhill bikes. Specialized mountainbikes zijn onder andere Specialized Tarmac, Specialized Stumpjumper en Specialized Epic.
S-Works staat simpelweg voor het beste van het beste van de Specialized producten. De S- Works lijn is opgezet omdat de eisen van fanatieke wedstrijdrijders steeds vaker uiteenliepen met de eisen van de doorsnee consument.