Je kunt de Rohloff Speedhub vinden in diverse fietsen van onze merken Santos, Idworx, KOGA Signature en Van Nicholas.
Deze naaf is wat bereik betreft vergelijkbaar met een 27 versnellingssysteem. Hij is geliefd onder de 'diehard' fietsers. En dat is niet zo gek, want de Rohloff gaat zeker 150.000 kilometer mee. De naaf heeft een ingebouwd oliebad dat om 5.000 kilometer het beste ververst kan worden.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
Een fiets met Rohloff naaf kan met veel soorten kettingen uitgerust worden. Zowel derailleurkettingen als single-speed kettingen. Het voordeel van derailleur kettingen is dat er kwalitatief goede kettingen op de markt zijn, en dat door de losse tussenrollen, de ketting goed te smeren is.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
De eerste versnelling is de lichtste en hiermee kun je prima een viaduct of brug op fietsen. Versnelling twee is over het algemeen de meest gebruikte versnelling. De tweede versnelling loopt licht en fietst het prettigst met een normale cruise snelheid van circa 18 kilometer per uur.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Een Pinion is een bijzondere overbrenging die in de trapas zit. Dit in tegenstelling tot de bekende Rohloff-naaf die in het achterwiel zit. De Pinion heeft als voordeel dat je nóg lichter en zwaarder kunt trappen dan met een Rohloff-naaf. Daarnaast kun je later een heel erg goede achterwiel-motor van Neodrive inbouwen.
Santos Bikes zijn custombuilt. En dan ook nog eens in eindeloos veel variaties op te bouwen. Dat betekent dat er géén standaardprijs aan een Santos fiets hangt…. We kunnen wij, met ruim tien jaar ervaring en als inmiddels grootste Santos dealer, vertellen wat veel verkochte configuraties zijn.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
Santos' jongste loot van de vakantiefietsen oogt wat minder robuust dan de al langer bestaande Travelmaster, waarvan meer uitvoeringen bestaan. Hij is eleganter en cleaner: geen lasnaden, alleen een rechte, horizontale stang. Maar wel gewoon ook met ruimte voor bredere banden, als je echt ruige plannen hebt.
Is de prijs van slechts €3660,- wel realistisch voor een goede trekkingfiets met zo'n prijzige transmissie? De Pinion P1. 18 versnellingsbak kost gemiddeld €900,- meer dan een Rohloff-naaf. En de tandriem-overbrenging kost je bij de meeste merken €300,- extra ten opzichte van normale tandwielen en een ketting.
De traploze versnellingsnaven van Enviolo
De patenthouder van het systeem brengt het product uit onder de naam Enviolo. Enviolo heeft drie systemen ontwikkeld om traploos te schakelen: handmatig traploos schakelen, automatisch traploos schakelen en AUTOMATiQ.
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk. Shimano Dura Ace is echt het beste van het beste.
Elke versnelling is een combinatie van het aantal tanden op de kettingblad en het aantal tanden op het tandwiel. Als we kettingbladen hebben met 50/34 tanden en de cassette heeft een bereik van 11 tot 28 tanden, dan krijgen we 50×11 als hoogste versnelling en 34×28 als laagste versnelling.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
De hybride fiets heeft een recht stuur, is lichter van gewicht dan een stadsfiets en heeft genoeg versnellingen om je in de heuvels te kunnen redden. De fietshouding is meer ontspannen en recht-op dan op veel mountainbikes en racefietsen. E-bikes met een sportieve geometrie worden ook vaak hybride genoemd.
Bij een traploze versnelling heb je niet te maken met een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is namelijk oneindig! Door middel van een draaischakelaar op het stuur bepaal je hoe licht of zwaar je trapt. Hiermee kun je heel geleidelijk en intuïtief de versnelling opvoeren.
Het vervangen van een versnellingsnaaf is een enorm dure operatie. Dit begint bij 75 euro als de fietsenmaker gebruikte onderdelen op voorraad heeft. Wanneer er een nieuwe naaf gebruikt word gaat dit gauw richting de 175 euro voor deze reparatie.
Een Rohloffnaaf heeft drie zonnewielen die elk uit twee tandwielen bestaan. Door de vertanding van de twee naast elkaar liggende tandwielen net iets anders te kiezen, verandert de overbrengingsverhouding.
De wielnaaf moet worden vervangen door een gespecialiseerde garage, omdat de rem ook moet worden verwijderd. Maar voordat dat gebeurt, wordt het wiel eerst verwijderd en vervolgens wordt de centrale moer, waarmee de wielnaaf op de as is bevestigd, losgemaakt.