Maar de e-bike met een vermogen van 1000 watt, begrensd op 250 watt, is volgens de ANWB en de ILT niet toegestaan op de openbare weg.
In Nederland zijn fatbikes met een gashendel niet toegestaan, ongeacht de snelheid waarmee ze kunnen rijden. Elektrische fatbikes met een gashendel worden beschouwd als een snorfiets of bromfiets, en moeten daarom aan verschillende wettelijke eisen voldoen die vergelijkbaar zijn met die van snorfietsen of bromfietsen.
Alle modellen van de Super73 fatbikes zijn legaal om in Nederland (en alle andere Europese landen) op het fietspad te rijden. Je hoeft voor een Super73 geen verplichte WA-verzekering, rijbewijs of minimum leeftijd en mag deze bijna overal rijden.
De regels in Nederland zijn niet echt duidelijk, maar het staat vast dat elektrische fietsen in Nederland niet harder dan 25km/h mogen. Gaat je fiets wel harder dan 25 kilometer per uur dan moet deze een typegoedkeuring en wordt vervolgens een Speed Pedelec.
Voor een elektrische fiets gelden dezelfde verkeersregels als voor een gewone fiets. U hoeft bijvoorbeeld geen rijbewijs te hebben. Op een elektrische fiets moet u zelf meetrappen om vooruit te komen. Een elektrische fiets mag trapondersteuning hebben tot een snelheid van 25 kilometer per uur.
In Nederland mag het maximale vermogen van een e-bike 250 Watt zijn en van een speed pedelec 4.000 Watt. Heeft je fiets een hoger vermogen dan mag je elektrische fiets niet de weg op. Sommige mensen hebben een fiets die een hoger vermogen heeft, maar hebben het vermogen begrensd op 250 of 4.000 Watt.
En, net zoals alle andere e-bikes, mogen zij in Nederland slechts een motorvermogen hebben van 250 Watt.
Hoewel mensen vaak denken dat er een verschil zit tussen een e-bike en een elektrische fiets is dat niet het geval. De termen refereren beide naar hetzelfde product, namelijk een fiets met trapondersteuning waardoor fietsen voor u een stuk lichter zal zijn.
Fatbikes met meer vermogen dan 250 watt
De wet is zeer duidelijk: meer vermogen dan 250 watt is niet toegestaan op de openbare weg, ook niet als de snelheid begrensd is tot 25 km/u. Op dit vlak zien we dat mensen vaak verkeerde informatie ontvangen en het idee hebben een fiets te rijden die 100% legaal is.
"Het voertuig voldoet dan niet meer aan de definitie elektrische fiets." Als mensen ermee betrapt worden op de openbare weg, dan kan de politie de opgevoerde e-bike in beslag nemen. Ook kan de politie een boete van 290 euro opleggen.
Fatbike regels en wetgeving
Mits de fatbike maximaal 25 km per uur kan, hij een vermogen heeft niet hoger dan 250 watt en geen gashendel heeft! U heeft geen rijbewijs nodig. U heeft geen wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) nodig voor de fiets. De elektrische fiets heeft geen kenteken nodig.
Opgevoerde Fatbike
Een andere veel voorkomende overtreding is het opvoeren van de fatbike. Hierbij wordt de snelheidsbegrenzer van de e-bike verwijderd of aangepast, zodat de fiets harder kan rijden dan de toegestane 25 km/u. Ook dit is illegaal en kan resulteren in een boete van €290.
Let op: alle E-Bikes op Windgoo.nl zijn voorzien van enkel trapondersteuning en dus legaal op de Nederlandse openbare weg.
Elektrische fatbikes vallen onder de regelgeving voor elektrische fietsen en zijn toegestaan op de openbare weg als ze voldoen aan bepaalde criteria. De belangrijkste voorwaarden voor een elektrische fatbike in Nederland zijn: De motor heeft een maximaal vermogen van 250 watt. Er zit geen gashendel gemonteerd.
Het is belangrijk om te weten dat het gebruik van een fatbike met gashendel op de openbare weg in Nederland niet is toegestaan. Dit komt omdat deze fietsen onder de wetgeving van bromfietsen vallen. Daarom moeten ze aan specifieke eisen voldoen, zoals een kenteken, verzekering en helm.
Geen gashendel
Bij een elektrische fatbike moet je echter altijd trappen om de motorondersteuning te activeren. Dit betekent dat de motor alleen werkt wanneer je zelf ook fietst. Het ontbreken van een gashendel zorgt ervoor dat elektrische fatbikes als gewone fietsen worden beschouwd.
Let op: alle E-Bikes op Windgoo.nl zijn voorzien van enkel trapondersteuning en dus legaal op de Nederlandse openbare weg. Bedankt! Er ging iets mis.
ANWB roept Stella Livorno Premium uit tot testwinnaar
De Stella Livorno Premium MDB SI is de testwinnaar van de ANWB E-biketest 2023. Volgens het lovende juryrapport is de afwerking zeer goed en krijgt de powerbike een dikke 7,9 als cijfer.
In april 2022 was onze Siena E7F Plus de best verkochte fiets van Nederland. Ook in verschillende fietstesten van onder andere de Consumentenbond en ANWB wordt de Siena hoog gewaardeerd. Dat is niet zonder reden: de Siena is een echte all-rounder voor iedereen die dagelijks gebruik maakt van een e-bike.
Elektrisch trappen is even gezond als fietsen zonder ondersteuning. Met een e-bike fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
De speed pedelec moet in hoofdzaak het gevoel van een fiets geven. De gemiddelde berijder zal vlot en comfortabel snelheden van 30 tot 38km/h halen. Voor 80% van onze klanten is dit dan ook het hoofddoel om voor dit soort ebike te kiezen.
Je mag alleen met een opgevoerde elektrische fiets niet meer de openbare weg op, tenzij je fiets is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Als dit niet het geval is en je wordt betrapt, dan neemt de politie je fiets in beslag en kun je een boete krijgen van 290 euro.
De 750 watt middenmotor staat standaard ingesteld op max.25km/h. U kunt zelf de snelheid instellen zodat u gemakkelijk een snelheid van 50 km/h of meer kan bereiken. Motoren tot 250 watt met trapondersteuning tot 25 km/h zijn wettelijk toegestaan op de openbare weg.