De Lucid Air (Dream Edition) is wereldrecordhouder met een actieradius van 837 kilometer (gemeten via de Amerikaanse EPA-testcyclus).
In het C/D-segment wint de Kia EV6 de EV van het jaar 2023! Dit populaire model won vorig jaar ook al in dit segment. De 100% elektrische EV6 scoort goed op rijeigenschappen, gebruiksgemak en laadsnelheid. Deze high-performance elektrische crossover haalt tot 528 kilometer op een volle batterij.
De nummer 1 is de Dacia Spring Electric.
1. Tesla Model 3. De Tesla Model 3 heeft een verbluffende actieradius van maar liefst 629 kilometer (WLTP) en met 15 minuten snelladen rijd je zo weer snel 282 kilometer verder. Naast zijn indrukwekkende actieradius is de Tesla Model 3 een elegante, compacte vertaling van hoe elektrisch rijden zou moeten zijn.
Zeekr 001 in 2023 naar Europa
De auto - die ook naar Europa komt - is er voortaan ook met een krachtig 140-kWh accupakket dat een actieradius van meer dan 1.000 kilometer mogelijk maakt. Zeekr is net als Lynk & Co, Volvo en Polestar een merk van de Chinese gigant Geely.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De consumentenbond bekroonde de Volkswagen Polo in 2021 tot de meest betrouwbare auto.
Concreet moet je nu minstens 45 à 50.000 euro neertellen voor een elektrische personenwagen met voldoende rijbereik. Dat is een flinke smak geld voor de gemiddelde consument, waardoor vele mensen misschien niet meer in staat zullen zijn een nieuwe eigen auto te kopen.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
1. Hyundai Ioniq Electric. De Hyundai Ioniq Electric staat met een verbruik van 6,53 km/kWh en een actieradius van zo'n 250 kilometer bovenaan de lijst. Daarnaast heeft deze elektrische auto een snellaadtijd van maar 47 minuten.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Met een basisprijs van € 58.000 is de Fisker Ocean Ultra een van de voordelige, fantastisch presterende elektrische auto's die momenteel beschikbaar zijn (maar we beseffen dat het alsnog heel duur is). Dankzij de grote accu van 100 kWh kan de auto tot 505 km rijden op één acculading.
In een kleine elektrische auto is geen plaats voor een groot batterijpakket. Daarom hebben grotere auto's meer bereik dan kleinere auto's. Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.