Een verstuiver is er voor de inspuiting van brandstof in jouw auto. Onder hoge druk wordt precies op het juiste moment de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinder gespoten. Je begrijpt dat een lekkende verstuiver dit proces niet ten goede komt. Door de lekkende verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord.
Verstuivers zijn er voor de inspuiting van brandstof in jouw auto. Een verstuiver is een onderdeel wat qua vorm op een pen lijkt. De functie van de verstuiver is om onder hoge druk brandstof in de cilinder te spuiten.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
Meestal zult u op den duur gaan merken dat de motor minder vermogen levert dan voorheen. Dit heeft vaak te maken met versleten of vervuilde verstuivers. Er komt dan niet genoeg brandstof meer in de cilinder, waardoor de verbranding slechter wordt met prestatieproblemen tot gevolg.
Algemeen: Verstuivers spuiten de dieselbrandstof in de dieselmotor; dat kan zijn in de wervelkamer bij indirect ingespoten motoren, of direct in de cilinder bij direct ingespoten motoren. De verstuiver zit gemonteerd in de cilinderkop.
Soms merk je nauwelijks dat er een verstuiver kapot is, maar het kan ook zijn dat je direct ervaart dat de prestaties van je auto hard teruglopen. Één verstuiver vervangen is nog niet zo'n probleem, maar als je vier nieuwe nodig hebt, loopt de reparatie flink in de papieren.
De kosten voor het vervangen van een verstuiver zal gemiddeld op 350 euro liggen. Bij een viercilinder zit je dan qua kosten al snel op 1400 euro. De reden van het prijsverschil is dat per merk en model auto de kosten per verstuiver verschillend zal zijn.
Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Met een brandstofadditief kunt u zelf uw verstuivers reinigen. Dit doet u door een flesje Lindemann Service Cleaner Benzine of Diesel toe te voegen aan de brandstoftank. Het additief zal daarna zelf zijn werking gaan doen. Het reinigt niet alleen de verstuivers, maar het hele brandstofsysteem!
De injector spuit de brandstof in op de inlaatklep. De langs stromende lucht zorgt ook bij dit systeem voor de vermenging voordat het lucht- brandstofmengsel in de verbrandingsruimte komt. Het voordeel t.o.v. indirecte inspuiting is dat de hoeveelheid brandstof een stuk nauwkeuriger geregeld kan worden.
Motor auto tikt door vervuilde injectoren
Vervuilde of niet goed werkende injectoren kunnen ook een tikkend geluid in de motor veroorzaken. Een of meerdere injectoren geven dan een tik bij het inspuitmoment. De injectoren moeten dan gereinigd of vernieuwd worden.
ð° Wat zijn de tarieven voor het vervangen van een injector ? De gemiddelde prijs die werd waargenomen voor de vervanging van de injectoren is 180 €, maar deze prijs kan natuurlijk van het ene voertuig naar het andere veranderen, afhankelijk van de merken en modellen en de verschillende motorvermogens.
Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”. Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem. Benzine is daarentegen veel schraler en smeert dan ook niet.
Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Een diesel bougie bestaat niet. Een dieselmotor werkt namelijk compleet anders. De bougie voor een auto met diesel als brandstof is een gloeibougie. De brandstof diesel wordt ingespoten in de motor en is zelf ontbrandend.
Voor het reinigen van injectoren zijn de kosten:
€ 93,85 per set van 4 dezelfde. € 62,50 per set van 2 dezelfde. € 35,- per stuk.
De beste auto om veel kilometers mee te maken
Die auto is, wellicht ietwat verrassend, de Skoda Octavia. In een Brits onderzoek uit 2019 bleek dat de Skoda Octavia de auto is waarvan in Groot-Brittannië de meeste modellen rondrijden die meer dan 400.000 kilometer op de teller hebben staan.
Hoeveel kilometer kan een diesel dan rijden? De gemiddelde levensduur van een dieselauto ligt op zo'n 400.000 kilometer. Er is echter nog veel meer mogelijk. Er zijn genoeg diesels van Volvo en Mercedes die zeven ton hebben gelopen.
Zoek in het Guinness Book of Records naar de auto met de hoogste kilometerstand ter wereld (uitgezonderd commerciële voertuigen), en je komt in Amerika terecht. Irv Gordon rijdt al 47 jaar met een Volvo P1800 en zit bijna aan 5 miljoen kilometer, oftewel 120 keer de wereld rond.
De verstuiver:
Een verstuiver heeft een beetje de vorm als een pen en zijn functie is om de diesel onder hoge druk de cilinder is te spuiten. Af en toe wordt er te veel brandstof in de cilinder gespoten. De overbodige brandstof wordt dan vanzelf afgevoerd naar de brandstoftank.
Met onze VW Caddy Diesel TDI van vijf jaar, en 85.000km, maken mijn vrouw en ik het nu voor de derde keer mee: er gaat een verstuiver stuk en die moet vervangen moet worden. Kosten deze keer: 1200 euro.
Ide heeft verschillende testbanken om commonrail injectoren, brandstofpompen, pompverstuivers, smartinjectoren en PLD-systemen te testen. Al die testbanken zijn allemaal voorzien van de officiële testwaardes van de fabrikant. Die weet namelijk als geen ander aan welke eisen de injector moet voldoen.
De Injector Cleaner zorgt voor een optimaal schoon brandstofsysteem waaronder de injectoren en herstelt het injectiepatroon. Eigenschappen; Reinigt brandstofsysteem. Reinigt inlaatsysteem.
Diesel verstuiver voor uw auto kopen? De dieselverstuiver verneveld de brandstof in de verbrandingskamer en zorgt zo voor een mengsel van lucht en diesel. De common-rail verstuiver of injector is beter af te regelen qua timing en inspuitduur omdat deze elektronisch kan worden aangestuurd.