1.000 kilometer met nieuwe Mercedes De Mercedes Vision EQXX wist onder ideale omstandigheden zelfs 1.200 kilometer te halen. De EQXX, overigens ook voorzien van batterijen van CATL, dient echter als prototype waarmee Mercedes wil laten zien hoe 'efficiënt, duurzaam en luxueus' elektrische mobiliteit kan zijn.
Tesla Model S - EVs grootste rijbereik
De Tesla Model S is een fullsize, volledig elektrische luxe vijfdeurs die wordt geproduceerd door Tesla Motors. Dit model heeft het predicaat 'op twee na snelste productieauto ooit geproduceerd' en heeft de grootste actieradius van alle elektrische auto's: 575 km.
Het bereik van grote auto's is gemiddeld 425 km, van middenklassers 310 km en van kleine auto's 230 km.
Polestar 2 Long range Single Motor (max 540 km)
Met de Long range Single Motor kom je volgens Polestar 510 tot 542 kilometer ver. Dat is een behoorlijke afstand. Het vermogen is met 231 pk nog steeds prima. Deze elektrische auto beschikt over een 78 kWh groot accupakket.
De Lucid Air (Dream Edition) is wereldrecordhouder met een actieradius van 837 kilometer (gemeten via de Amerikaanse EPA-testcyclus). Een goede tweede is de Mercedes-Benz EQS (450) met 770 kilometer aan rijbereik.
Tesla Model S: 652 km
De Tesla Model S is er al sinds 2012, maar de auto wordt iedere keer verder doorontwikkeld. Zodoende komt er ook steeds meer range bij.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt.
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit. Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.
Het Guinness World Record voor de meeste kilometers afgelegd door een niet-commercieel voertuig staat op naam van een Volvo P1800S uit 1966, bestuurd door de New Yorker Irv Gordon. De heer Gordon kocht de auto nieuw en reed er 3,2 miljoen mijl mee – oftewel 5,15 miljoen kilometer – tot aan zijn overlijden in 2020.
De koploper is: de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Uitgaande van de vanaf-prijs en de praktijk actieradius die de auto gemiddeld haalt betaal je zo'n €96,- per kilometer actieradius die de auto heeft. De Tesla Model 3 zit ook zeker niet verkeerd met zo'n €109 per km actieradius die je krijgt.
1. Dacia Spring Electric - 21.750 euro. Dan naar de meest betaalbare nieuwe volledig elektrische auto: de Dacia Spring Electric.
De productie van een elektrische auto kost net zo veel grondstoffen en CO2 als een normale auto. Maar voor de accu zijn wel meer grondstoffen benodigd. Die grondstoffen worden helaas soms ook nog eens onder mensonterende omstandigheden gewonnen. Ook komt er bij de productie van een accu meer CO2 vrij.
Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later. Want nu profiteer je nog minstens twee jaar van de volle vrijstelling.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Vrijstelling van BPM en MRB tot en met 2024
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.