Een goede coach maakt verandering voor cliënten leuker en makkelijker door de focus en communicatie positief en luchtig te houden. Je gaat oplossingsgericht en positief te werk. Je nodigt een cliënt uit te ervaren en onderzoeken wat er wél mogelijk is. Focust op het positieve resultaat dat een verandering oplevert.
Begrijpen van de gedachten, gevoelens en intenties van een ander. Het vermogen om zich volledig te concentreren op wat de coachee zegt en niet zegt en om datgene dat gezegd wordt te begrijpen binnen de context van de wensen van de coachee; het vermogen om te bevorderen dat de coachee zich uit.
Coachingsvaardigheden zijn een geheel van interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden waarmee personen, vaak in leidinggevende of managementfuncties, anderen kunnen begeleiden, ondersteunen en in staat stellen persoonlijke en professionele groei te bereiken.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. Een coach mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.
Coachen is in de kern het schuiven van de verantwoordelijkheid naar de coachee toe. Hoe meer een coachee zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen leven en zijn eigen daden, hoe leuker het wordt om te coachen en hoe groter ook de kans op blijvend resultaat.
Competenties zijn al jouw vaardigheden en kwaliteiten om goed te functioneren op werk. Dit zijn dus de onderdelen waar je goed in bent, waarmee je je onderscheidt en waarmee je kan aantonen dat je geschikt bent voor een bepaalde functie.
Een van de grootste valkuilen is dat de gecoachte volledig de richting opgaat die de coach wil. Dat werkt uiteindelijk averechts: het gaat om de persoon van de gecoachte die straks, na dit traject, verder moet zónder u. Laat hem zelf zijn richting kiezen.
Wat coachen uniek maakt is dat er een verbinding ontstaat tussen twee mensen die samen een pad lopen. Zij doen dit door wederzijds vertrouwen en werken daarbij aan een verandering van binnenuit. Dit wordt transformissioneel coachen genoemd en dit komt naar voren in 4 gebieden: Je identiteit – Wie ben je?
Waarom iemand coach wordt kan verschillende redenen hebben. Misschien wil je heel graag mensen kunnen helpen. Of je hebt zelf iets meegemaakt en denkt dat je met jouw ervaring anderen meer inzicht en handvatten in het leven kunt bieden. Het kan ook zijn dat je coach wilt worden voor je eigen ontwikkelingsproces.
Het is een vrij beroep. Iedereen mag zich coach noemen. Maar consumenten willen natuurlijk wel zeker weten dat ze bij een professional aankloppen.
Coachen is een competentie waarover in ieder geval de leidinggevende dient te beschikken. Is coachen een competentie die bij je past? Dan vind je het leuk om collega's te ondersteunen in hun ontwikkeling, bij de taken die ze moeten uitvoeren en bij de verantwoordelijkheden die ze moeten invullen.
Als je als organisatie dus meer wilt betekenen voor de medewerkers en hun omgang met fysieke belasting wilt verbeteren is een coach op de werkvloer de juiste persoon. De coach begeleidt medewerkers, denkt mee over de inrichting van werkplekken en speelt een rol in het verbeteren van het vakmanschap.
Coach is een onbeschermd beroep en iedereen kan zichzelf coach noemen en een bordje op de deur hangen. Zo gemakkelijk is het. Iedereen kan dus ook zomaar coach worden. Het is alleen wel de vraag of je jezelf coach moet noemen en als coach aan het werk moet gaan als je niet opgeleid bent.
Er is een klein verschil tussen coachen en begeleiden. Een coach helpt zijn cliënt eigen mogelijkheden en talenten te ontdekken om doelen te bereiken en moeilijkheden de baas te blijven. De focus ligt hierbij op de toekomst. Begeleiding legt de focus op het verleden, en het verhelpen van problemen.