- Je normen en waarden; je vermogen en intentie om integer te handelen; je 'moreel kompas'. - Je relaties met collega's, meerderen en klanten; je communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden; de manier waarop je jezelf plaatst binnen het team en het bedrijf.
In en door zijn beroepshouding maakt de zorgverlener zichtbaar vanuit welke persoonlijke betrokkenheid hij in de zorg staat, hoe moreel gevoelig hij is en door welke waarden hij zich laat motiveren en inspireren.
De ontwikkeling van de beroepshouding is onlosmakelijk verbonden met het competentieleren. Een vorm van leren die gebaseerd is op de integratie van kennis, vaardigheden en een goede beroepshouding. Het competentieleren vestigt de aandacht dus op het geheel, en minder op de componenten.
Het gaat om luisteren, belangstelling en respect tonen, empathie en distantie, acceptatie, echtheid. het tonen van respect voor de patiënt/cliënt en anderen. Wanneer je de ander in zijn waarde laat, toon je dat in de manier waarop je een ander behandelt.
Respect hebben voor de wensen van cliënten en je kunt je verdiepen in de zorgvraag. Oplossingsgericht kunnen denken en kunnen inspelen op ontwikkelingen. Goed kunnen luisteren. Goed contact kunnen onderhouden met bijvoorbeeld de huisarts of de fysiotherapeut.
Beroepsethiek is een tak van de ethiek of moraalfilosofie en heeft betrekking op algemeen aanvaarde normen voor het professioneel handelen.
De definitie van professionaliteit op het werk is het gedrag en de houding van iemand in een werk- of zakelijke omgeving wat zowel jezelf als jouw bedrijf op een positieve manier vertegenwoordigt.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Zo'n beroepskwaliteit kan een houding zijn die je hebt, zoals opgewekt zijn of veerkracht hebben. Het kan ook een vaardigheid zijn zoals digivaardig, controleren, organiseren, besturen. Deze houding en vaardigheden zijn belangrijk om een beroep uit te voeren. Vandaar dat dit Beroepskwaliteiten zijn.
Professionele mensen zijn altijd positief en gemotiveerd in alles wat ze doen. Een positieve houding betekent dat je bereid bent om door te zetten, ook als dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan. Het betekent dat je altijd optimistisch bent over het werk dat je moet doen.
Onder professioneel gedrag wordt verstaan: observeerbaar gedrag waarin de normen en waarden van de beroepsuitoefening zichtbaar zijn. Professioneel gedrag komt tot uitdrukking in woord, gedrag en uiterlijk en is van groot belang voor het basisvertrouwen dat een patiënt in een beroepsbeoefenaar moet kunnen stellen.
De basishouding is een raamwerk waar de begeleider zich aan vast kan houden al het andere is veranderbaar. Einddoelen kunnen tussendoelen worden en tussendoelen een eindstation. Een cliënt weet vaak niet wat het einddoel zal zijn omdat er altijd hoop is dat alles weer wordt, zoals het eerst was.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
Wat zijn professionele vaardigheden of professionele competenties? Professionele vaardigheden zijn overkoepelende vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. Bijvoorbeeld adviseren, besluiten nemen, overtuigen en timemanagement.
Een beroepscode bevat ethische en praktische normen en beginselen die de professional bij de uitoefening van het beroep dient te hanteren. Het gaat om gedragsregels die voorschrijven wat je als professional doet en nalaat tegenover cliënten, collega's en anderen.
2) Professionele verantwoordelijkheid impliceert de opvattingen over de uitvoering van een beroep, die ook vastgelegd zijn in een beroepscode. Een beroepsgroep formuleert bijvoorbeeld in haar beroepscode regels over wat er in verslagen en dossiers moet staan om verantwoorde hulpverlening mogelijk te maken.
Voorbeelden van ethische dilemma's
Een aantal voorbeelden: Wat is een goede balans tussen het geven van autonomie (vrijheid, eigen regie) aan cliënten en het beschermen van deze kwetsbare mensen door vrijheidsbeperking op te leggen om risico's te voorkomen?
Ik werk graag de dingen tot in de puntjes af. Ik kom nooit te laat. Ik heb oog voor detail. Ik geef mijn fouten toe en ik kan er uit leren.