Het is simpel: Duitse auto's voelen vertrouwd aan. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Audi: ze doen allemaal al decennia lang mee en zijn in de loop der jaren langzaam geëvolueerd. En dus zijn ze voor een groot publiek heel herkenbaar.
BMW Group is met de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad wereldwijd de leidende fabrikant van premium auto's en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten.
Toyota is niet alleen het meestverkochte automerk ter wereld, ook qua zoekgedrag op Google is het merk koploper.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
1. Toyota Group (Jaaromzet: 238 miljard euro) Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro.
Ford en Volkswagen
Ford is net als GM een Amerikaans bedrijf, maar vrijwel alle auto's van het merk voor de Europese markt worden in Duitsland ontworpen en gebouwd. De Ford-fabrieken zijn te vinden rond Keulen en in Saarland.
De 4 ringen van Audi
Deze nieuwe industriële groep vertegenwoordigt vier merken, Audi, Horch, DKW en Wanderer, wat de vier ringen in het embleem van Auto Union verklaart. Dit embleem wordt nu nog altijd door Audi gebruikt.
Daimler. Daimler is het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart. Binnen Mercedes-Benz bestaan er diverse divisies, zoals Mercedes-Benz Passenger Cars, Mercedes-Benz AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz Camper Vans, Mercedes-Benz Trucks en – tot slot – Mercedes-Benz Buses and Coaches.
De vernieuwde Audi bestseller behaalt de eerste plaats in de categorie beste sedan. Met zijn nieuwe design bevestigt de Audi A4 zijn sportieve karakter.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Porsche AG (veelal afgekort tot Porsche AG) is een Duits fabrikant van sportauto's, opgericht in 1931 door Ferdinand Porsche, tevens de ontwerper van de eerste Volkswagen. Het bedrijf is gevestigd in Zuffenhausen, onder de rook van Stuttgart.
Prijs. Beide auto's zijn duur, dankzij hun uitstekende techniek, design, comfort en prestaties. Mercedes automodellen zijn echter iets duurder dan BMW modellen. Verwacht dus iets meer te betalen als u voor Mercedes kiest in plaats van BMW.
PSA Group – het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS – neemt Opel en Vauxhall over. Met de deal is 2,2 miljard euro gemoeid. Door de aankoop wordt PSA Group de op één na grootste autofabrikant van Europa, na Volkswagen.
FCA - voluit Fiat Chrysler Automobiles - is een Italiaans-Amerikaanse autobouwer, het resultaat van een fusie uit 2014 tussen Fiat en Chrysler. De groep heeft merken onder zich als Fiat, Alfa Romeo, Lancia, maar ook Jeep, Chrysler en Dodge.
Benz was de eerste autoproducent ter wereld en bouwde zijn eerste voertuig al in 1885. Hij patenteerde zijn motorwagen in 1886 en deed zijn eerste officiële proefrit door Mannheim in juli van dat jaar.
Bestaande merken
Ecar te Brussel, sinds 2015. Edran te Leopoldsburg, sinds 1984. Gillet te Isnes bij Gembloers, sinds 1992. Imperia te Luik, sinds 2005.
Na 1903, produceerde Daimler haar auto's onder de naam Mercedes. De naam is geïnspireerd door de dochter van de Hongaars-Oostenrijkse consul Emil Jellinek, Mercedes Jellinek. Zij waren ook de grootste klant die in 1900, 36 auto's bestelde.
Van Mossel blijft met afstand Nederlands grootste dealerholding, met een marktaandeel van 10,4 procent. Het is bovendien met Emil Frey Nederland de enige autodealer uit de top 10 die in 2020 meer auto's verkocht dan in 2019.
De Eldorado is in de basis 5,69 meter lang en alleen daarmee al een een forse verschijning als je het vergelijkt met de doorsnee Nederlandse personenauto. De Amerikaanse carrosseriebouwer Jay Ohrberg rekte de Cadillac in eerste instantie op tot 18,28 meter. Later werd de auto nogmaals verlengd, tot 30,5 meter.
AUDI AG is de Duitse autofabrikant van het merk Audi. Het bedrijf uit Ingolstadt is sinds 1965 een onderdeel (99,95%) van Volkswagen AG, de overige 0,05% staan genoteerd aan de Deutsche Börse.