Het verkeer wordt voor de Gotthardtunnel gedurende het gehele jaar gedoseerd om filevorming in de tunnel zelf tegen te gaan. Doordeweeks, met name buiten het vakantieseizoen, veroorzaakt dit voor het autoverkeer nagenoeg geen vertraging. Aan beide kanten van de tunnel zijn doseerlichten in werking.
In de maanden juli en augustus is er standaard drukte op de Zwitserse wegen.Daarnaast zijn maandag 1 en 15 augustus nationale feestdagen, waardoor de kans op lange wachttijden bij de Gotthardtunnel zeer hoog is.
De Gotthard-tunnel kan erg druk zijn, vooral tijdens vakantieperiodes en in het weekend. Probeer indien mogelijk drukke tijden te vermijden door buiten de spitsuren te reizen. Lees wanneer je de meeste kans hebt om drukte te vermijden.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting.Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur! Je kunt op deze momenten de tunnel dus het beste vermijden!
De wachttijd voor de Gotthardtunnel bedraagt als vuistregel 15 minuten per elke kilometer file. Vanwege kortere tunnels voor de Gotthardtunnel zelf wordt de file vaak opgedeeld in delen.
De lengte van de Gotthardtunnel is ongeveer 17 kilometer. Afhankelijk van de verkeersdrukte en andere omstandigheden, kan de rijtijd variëren. In het algemeen kan de rit door de tunnel ongeveer 15 tot 20 minuten duren.
En de Gotthardtunnel, waar je vanuit Zwitserland de Italiaanse grens over gaat, is gratis.
The Gotthard Pass will remain closed from 9.11.2023.
Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Vorige week ontspoorde een goederentrein in de 57 kilometer lange Gotthard-spoortunnel onder de Zwitserse Alpen.
Die tunnel gaat in oktober meerdere nachten tussen 22.00 uur en 05.00 uur dicht voor sanering en onderhoud. De Gotthard-spoortunnel is sinds 10 augustus dicht voor passagierstreinen. Dat is vanwege de ontsporing van een trein. Passagierstreinen worden over de pas geleid.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
Vanuit italë is het bij ernstige drukte voor de tunnel het beste afslag 42 naar Quinto te pakken. Vervolgens wordt met borden de Gotthardpas aangegeven. Op de heenweg is Wassen vaak de afslag nét voor de file.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
Update: inmiddels is de Gotthardtunnel voor verkeer weer geopend.
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence. De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk.
De Gotthard-wegtunnel (Duits: Gotthard-Strassentunnel; Italiaans: Galleria stradale del San Gottardo) is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
De 16 kilometer lange Gotthard-tunnel is de belangrijkste verbinding door de Alpen. Elk jaar gaan er meer dan 5 miljoen auto's en bijna 1 miljoen vrachtwagens door de tunnelbuis.
Instabiel gesteente, gesteentelagen die soms om de paar honderd meter van aard veranderden, en het regelmatig binnendringen van water, zorgden voor enorme problemen die gedurende de gehele bouw aanhielden. Daar kwam nog bij dat de temperatuur in de tunnel plaatselijk tot 33° en later zelfs tot 40° Celsius opliep.
Optie 1: met de autotrein door de Lötschbergtunnel
De autotrein gaat als het druk is iedere tien minuten, dus u hoeft bijna nooit te wachten. Kosten: rond de 30 euro, kijk hier voor meer informatie.
De Gotthardtunnel in Zwitserland, de langste en diepste spoortunnel ter wereld, kreeg in de ochtend van 24 juni 2016 een verkeersopstopping en onverwachte file toen op een gegeven moment zo'n 100 auto's vast kwamen te zitten in de buis.
De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
Risico op ongevallen: Door de lange lengte van de Gotthardtunnel is er een verhoogd risico op ongevallen, vooral bij druk verkeer en slecht weer. Bij een ongeval kan het verkeer worden stilgelegd, waardoor er nog meer vertragingen ontstaan.