C: vrachtwagenrijbewijs; CE: rijbewijs voor vrachtwagen (C) met aanhanger; C1: rijbewijs voor 'lichte' vrachtwagen (gewicht tussen 3.500-7.500 kilo);
Om een vrachtwagen te besturen, heeft u een vrachtwagenrijbewijs (groot rijbewijs) nodig. Voor zwaardere vrachtwagens is dat rijbewijs C. Voor lichtere types is rijbewijs C1 voldoende.
U mag het praktijkexamen Vrachtauto C praktijk doen, zodra u het theorie-examen RV1 heeft gehaald. De theorie-examens V2C en V3C, de praktische toets C en de toets besloten terrein of de toets simulator C mogen voor of na het praktijkexamen C worden afgelegd.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Bij vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3.500 kg ben je verplicht om in het bezit te zijn van rijbewijs C. Voor 'lichte' vrachtwagens waarbij de toegestane maximummassa tussen de 3.500 kg en 7.500 kg ligt is rijbewijs C1 voldoende.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Met een Vrachtauto rijbewijs C mag u een motorrijtuig besturen waarvan de toegestane maximummassa (zie deel 1A voertuigbewijs of kentekenbewijs deel I) meer dan 3500 kg bedraagt. Let op! Met een Vrachtauto rijbewijs C mag u géén beroepsmatig vervoer verrichten.
Met een rijbewijs C mag een leerling vanaf 19 januari 2013
Een motorrijtuig besturen van meer dan 3500 kg en voor maximaal 8 personen (hemzelf niet meegerekend). Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van maximaal 750 kg achter uw voertuig voorttrekken.
Het rijbewijs B + code 96 laat toe samenstellen van voertuigen te besturen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat de MTM van het samenstel niet meer dan 4.250 kg bedraagt.
Theorie voor het C-rijbewijs is nu tevens je CCV-B diploma (het chauffeursdiploma in de volksmond). Theorie is niet moeilijk. Er zijn enkele speciale regels die je moet kennen voor vrachtwagens, maar 90% lijkt op de theorie voor je B-rijbewijs, goed te doen dus.
Wat is het verschil tussen V2C en V3C? Het V3C theorie-examen is een aanvulling op het vak V2C – Administratie goederenvervoer en maakt deel uit van de basiskwalificatie Code 95 voor beroepschauffeurs. Hoe ziet het examen eruit? Je krijgt op dit examen 3 cases waarover 15 vragen gesteld worden.
Vrijstelling code 95 vervallen
Uw rijbewijs met code 95 is sinds 1 december 2020 niet meer geldig als u geen nascholing heeft gedaan en geboren bent vóór 1 juli 1955. Heeft u code 95 nodig om beroepsmatig te rijden? Volg dan zo snel mogelijk de benodigde nascholing en vraag een nieuw rijbewijs aan.
Is het moeilijk om je C1 rijbewijs te halen? Veel mensen geven aan dat de praktijkexamens niet zo moeilijk zijn, je hebt er niet veel lessen voor nodig. De theorie kan nog wel eens een worsteling zijn, afhankelijk van hoe goed je kan leren natuurlijk. En tot slot moet de medische keuring in orde zijn.
Als u een Vrachtauto rijbewijs C1 heeft zonder code 95 en u wilt het Vrachtauto rijbewijs C zonder code 95 halen, moet u de volgende examens doen: Examen Rijbewijs en Vakbekwaamheid Module 1-C (RVM1-C)Vrachtauto C praktijkU moet het theorie-examen RVM1-C behalen, voordat u het praktijkexamen kunt reserveren.
De aanvraag voor het praktijkexamen inclusief voertuig ligt vaak rond de 395 euro. Kies je voor Code 95 dan kun je zelf een pakket samenstellen wat betreft het hoofdonderwerp. Je kunt er van uitgaan dat als je 35 uur inkoopt, je rond de 900 euro kwijt bent.
Het C-rijbewijs mag behaald worden vanaf 18 jaar, mits men de beschikking heeft over een geldig B-rijbewijs. Om met een aanhangwagen/oplegger te rijden die zwaarder is dan 750 kg moet er een aanvullend rijbewijs worden gehaald, het CE-rijbewijs.
Met een rijbewijs B mag je auto's en busjes besturen met een totaalgewicht van maximaal 3500 kg en met maximaal 8 zitplaatsen (exclusief de bestuurder). Voor bussen zwaarder dan 3500 kg of met meer dan 8 zitplaatsen heb je een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) respectievelijk busrijbewijs (rijbewijs D) nodig.
Onder andere of je de theoriecursus gaat volgen of niet en of je de praktijkopleiding alvast wilt reserveren of eerst de uitslagen van de theorie-examens en medische keuring wilt afwachten. Het zou al kunnen binnen 2 maanden, maar 4 tot 6 maanden is gemiddeld.
Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Is het voertuig zwaarder? Dan heeft u een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig.
Met een Vrachtauto rijbewijs C1 mag u een motorrijtuig besturen waarvan de toegestane maximummassa (zie deel 1A voertuigbewijs of kentekenbewijs deel I) tussen de 3500 kg en 7500 kg bedraagt. Als u een camper wilt besturen met een gewicht tussen de 3500 kg en 7500 kg, moet u ook het rijbewijs C1 halen. Let op!
Het C1-rijbewijs is een nieuwe categorie en bedoeld voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg). Met een rijbewijs C1 mag u een aanhanger of oplegger tot 750 kilo (toegestane maximummassa) aan uw vrachtwagen koppelen.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.