U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Bij een origineel Nederlands (niet geïmporteerd) voertuig wordt bij de berekening van de rest-bpm uitgegaan van het bruto bpm-bedrag van het voertuig. Dit bedrag is onder andere terug te vinden op het kentekenbewijs en via de online kentekencheck van de RDW.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Na 5 jaar mag de auto BPM vrij door een ondernemer aan een particulier worden verkocht. Een bestelauto die voor 1 juli 2005 is aangeschaft wordt niet gevolgd voor de BPM. Wanneer deze wordt verkocht binnen vijf jaar na eerste toelating volgt geen naheffing BPM.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Je auto kostte je nieuw 32.000 euro. Na vijf jaar krijg je er nog 14.000 euro voor terug. Je afschrijving is dus 32.000 –14.000 euro is 18.000 euro. Per jaar is dat 3.600 euro.
Je hoeft geen BPM t betalen voor: Auto's met een lage C02 of geen Co2 uitstoot. (Tm 2016 waren de meeste plugin hybrides of auto's met een lage uitstoot nog vrijgesteld van BPM, vanaf 2017 is dit alleen nog zo voor volledig elektrische auto's) Auto's ouder dan 25 jaar.
BPM staat voor Belasting van personenauto's en motorrijwielen. Bedrijven en personen die in Nederland wonen of gevestigd zijn, betalen deze belasting. Als u gebruik maakt van het Nederlandse wegennet, moet u BPM betalen. Bij personenauto's telt sinds 1-1-2013 alleen de CO2-uitstoot.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als ondernemer kunt u te maken krijgen met een aantal belastingen voor uw auto: de motorrijtuigenbelasting (mrb) de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm)
Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Als een schade-auto wordt geïmporteerd, mag de rest-BPM worden vastgesteld op basis van de huidige waarde van de auto. Als dat een auto is waar op dat moment schade aan is, dan is de waarde van de auto ook lager, dus ook de rest-BPM.
Tegenwoordig staan er geen bpm-bedragen meer op de kentekenkaart. Toets het kenteken in bijvoorbeeld via de kentekentool van het RDW en u ziet dat het bruto bpm-bedrag lager is geworden in verhouding tot een origineel en vergelijkbaar Nederlands voertuig.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
BPM vrijstelling vervalt in stappen
De BPM vrijstelling wordt vanaf 2024 in 3 stappen verlaagd naar 0 in 2026. In 2026 bestaat de vrijstelling dus niet meer. Afhankelijk van de catalogusprijs betekent dit dat bestelauto's voor ondernemers vele duizenden euro's meer gaan kosten.
U betaalt bpm voor een personenauto, motor of een bestelauto. Een vrachtauto is een personenauto voor de bpm als de vrachtauto bevestigingspunten voor extra zitplaatsen heeft, naast de gebruikelijke zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder(s).
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Na drie jaar is waarde van dit model nog ongeveer 70% tot 80% van de nieuwprijs. Dat betekent dat je bij een populaire kleine auto circa 10% van de waarde hoeft af te schrijven per jaar. Een minder gunstig voorbeeld is de Chrysler Grand Voyager.