De nieuwe Moto3 raceklasse is gebaseerd op een viertakt 250cc ééncilinder, die een maximale boring van 81mm mag hebben, gelijk aan die van de MotoGP.
Materiaal. Alle motorfietsen worden voorzien van een eencilinder 250cc-viertaktmotor met een maximale boring van 81 mm. Het toerental van de motoren in de Moto3 is beperkt op 14.000.
De motorfietsen worden sinds het seizoen 2018-2019 alle voorzien van een drie-cilinder viertakt Triumph motor van 765 cc. Deze motoren leveren 136 pk (100 kW).
Met de introductie van de nieuwe NSF25R en de nieuwe Moto3 raceklasse heeft Honda als doel haar basis voor de wegrace motorsport te blijven uitbreiden. De NSF250R, zo werd tijdens de persconferentie bekend gemaakt, heeft een gewicht van 84 kilo en een topvermogen van 35,5 kW (48,3 pk) bij 13.000 toeren per minuut.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
Trouwens, vergis je niet in de snelheid van een Moto3-machine. Ondanks een geringe 55 pk halen ze een topsnelheid van 244 km/u en accelereren ze vanuit stilstand naar de 100 km/u in minder dan drie seconden.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
Het betekent ook dat er voor 2022 geen grote veranderingen doorgevoerd zijn. Het huidige tijdperk van de topklasse is begonnen in 2002, toen de MotoGP-klasse ingevoerd werd ten faveure van de 500cc-klasse. Men stapte toen over naar viertaktmotoren met een maximale inhoud van 990cc.
De MotoGP is de opvolger van de 500cc-klasse. De voornaamste motorenproducenten, eigenlijk de vier grote Japanse merken Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki vonden deze klasse al enige tijd geen goede afspiegeling van de commerciële markt voor straatmotoren.
Vanaf dat moment begon Valentino's psychologische oorlogvoering. Zijn grootste concurrent Max Biaggi kon hier helemaal niet goed tegen en was dan ook vaak boos op Rossi. In dat jaar kreeg Rossi ook zijn bijnaam "the Doctor".
Bij het wegen van de motor wordt en gewogen voordat er benzine in de brandstoftank zit. Het gewicht is bij de start van de race dus hoger dan de 157 KG die in de reglementen staan. Een brandstoftank heeft zo'n 20 liter inhoudt. 20 liter benzine weegt zo'n 13 tot 16 KG, afhankelijk van de dichtheid.
Waar je bij de meeste motoren nog moet schakelen met een koppeling gebruiken MotoGP coureurs de koppeling alleen bij de start. Tijdens het rijden kunnen zijn altijd schakelen zonder koppeling. Er zijn ook straatmotoren waarbij dat kan, de zogenaamde quickshifter.
De langzaamste rijders komen om 14.10 uur uur de baan op en hebben een kwartier om een snelle ronde te rijden. De twee snelste coureurs voegen zich bij de snellere groep. De snellere groep komt om 14.35 uur het circuit op. De twaalf coureurs hebben een kwartier om uit te maken wie er morgen vanaf pole position start.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
De motorwereld heeft dit rode kanon overigens te danken aan het reglement in het WK Superbike. Om daarvoor een motor te homologeren, moet een fabrikant er minstens 500 maken voor een prijs van maximaal 39.999 euro. En dat is dus precies wat Ducati doet.
Eurosport blijft in nagenoeg alle Europese landen het World Superbike kampioenschap uitzenden, waarvan ze het in 31 landen exclusief uitzenden.
In 2021 zal het MOTUL FIM Superbike World Championship dus één volledige race op zaterdagmiddag om 14:00 hebben. Op zondag volgt dan om 11:00 uur de nieuwe, kortere "sprintrace" en de derde race op het huidige tijdstip sluit het weekend af om 14:00 uur.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.