Met ingang van 1 november 2020 zijn oude dieselauto's niet meer welkom binnen de ring van Amsterdam. Dit is een nieuwe milieuzone binnen de ring van de A10. Het gaat hier om dieselauto's uit 2005 of ouder.
Dieselvoertuigen met emissieklasse 0, 1, 2 of 3 mogen hier niet in. De gemeenten Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht hebben een groene milieuzone.
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Het hangt van de emissieklasse van uw dieselvoertuig af of u met uw voertuig de milieuzone in mag of niet. Wanneer u het cijfer 3 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 3 en hoger toegang hebben tot de milieuzone. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem ben je in de milieuzone niet langer welkom met een oudere dieselauto. De 'harmonisatie' per 2020 maakt het ook andere Nederlandse steden makkelijk om vervuilende diesels te weren.
Zes maanden
Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Diesels met euronorm 3 of hoger zijn personenauto's en bedrijfswagens die vanaf het jaar 2000 zijn gebouwd. Uitsluitend als jij voorziet dat je de komende jaren slechts steden zult aandoen met een gele milieuzone, kun je met een gerust hart nog een dieselauto bestellen waarvan het bouwjaar tussen 2000 en 2004 ligt.
Wat zijn oude diesels? Met oude diesels bedoelen we dus auto's die meer vervuilende fijnstof uitstoten. Met de fijnstof die word uitgestoten, bepalen we dus wat een diesel 'oud' maakt. De vuistregel is dat een 'oude' diesel meer uitstoot dan een 'moderne' diesel.
Sinds 2018 verbiedt het Gewest geleidelijk vervuilende voertuigen. De lage-emissiezone (LEZ – Low Emission Zone) trapt op de rem voor voertuigen die de luchtkwaliteit schaden en in België elk jaar 9.000 vroegtijdige overlijdens veroorzaken.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Het hing al een tijd in de lucht, maar sinds gisteren is het officieel. Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
Welke voertuigen hebben toegang? Op dit moment zijn er 4 steden die een milieuzone hebben voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed.Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Wanneer wordt je wagen afgekeurd? Met een roetfilter zou een auto geen of bijna geen fijnstofdeeltjes mogen uitstoten. Bij een goed werkende diesel zijn dat er amper een paar duizend. Vanaf 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter wordt je wagen afgekeurd.
De euro 5 norm is voor alle nieuwe registraties ingevoerd op 1 Januari 2011. De belangrijkste verandering tussen euro 4 en euro 5 was de introductie van roetfilters (DPF's) voor dieselvoertuigen. Alle nieuwe auto's werden onderworpen aan een nieuw limiet voor deeltjesaantallen.
Ons advies aan dieselrijders
We adviseren niet om een nieuwe dieselauto te kopen. Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto.
De Euro 6d standaard werd in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel aan de Euro norm 6 voldoen. …. 6b, 6c, 6d-TEMP en 6d FULL.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.