De Ever Given, een 400 meter lang en bijna 60 meter breed containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeerde sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, waarbij de voor- en achterkant op de oevers vastzaten.
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar.
Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Het duurde maar liefst zes dagen om het immense schip los te krijgen. Het schip van de Taiwanese rederij 'Evergreen', dat voer onder de Panamese vlag, was op weg van China naar Rotterdam toen het na een zandstorm dwars vast kwam te zitten in het Suezkanaal, een van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld.
Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op het Suezkanaal met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenverlies voor Egypte tot gevolg. In totaal werden 422 schepen met een totale lading van 26 miljoen ton goederen 6 dagen lang geblokkeerd.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
De Ever Given, een 400 meter lang containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeert sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, met de voor- en de achterkant op de oevers, omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn.
540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Dat is wat de Suez Canal Authority (SCA) volgens de Middle East News Agency (Mena) ontvangt bij wijze van compensatie voor de schade die de stranding van de 'Ever Given' zou hebben veroorzaakt.
De Ever Given is een containerschip van het Evergreen 20.000 TEU-type in beheer van Evergreen Marine en eigendom van een dochteronderneming van Shoei Kisen Kaisha, dat weer een onderdeel is van Imabari Zosen Kabushiki-kaisha, waar het schip in 2018 werd gebouwd.
De Evergreen 20.000 TEU-type (Golden-klasse) is een serie van 11 containerschepen gebouwd voor Evergreen Marine. De maximale theoretische capaciteit ligt tussen 20.124 en 20.388 Twenty Foot Equivalent Unit (TEU).
Het containerschip dat bijna een week vastzat in het Suezkanaal, drijft deels weer. Dat meldt maritiem dienstverlener Inchcape Shipping vanochtend. De achterkant van het schip is weer los, maar de neus zit nog wel vast. Wanneer de scheepvaart op het Suezkanaal hervat kan worden, is nog niet duidelijk.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Met een minimale vaartijd van 8,5 dagen voor de 7300 kilometer die afgelegd moet worden, is de geplande datum nog haalbaar, maar dan moet er serieus doorgevaren worden. Dat is dan weer een kostbare aangelegenheid doordat de motoren, overigens goed voor 81.000 PK, dan veel meer brandstof gebruiken.
Containerschip Ever Given vrijgegeven na 100 dagen aan de ketting. Het containerschip Ever Given, dat in maart zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde, heeft woensdag het anker gelicht, nadat het 100 dagen aan de ketting heef gelegen in Egypte. Het containerschip van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Zo zou het grootste deel van de schepen alsnog door het kanaal gevaren zijn. Ook zijn er twijfels bij de misgelopen inkomsten. Egypte verdiende in coronajaar 2020 5,6 miljard dollar aan het Suezkanaal ofwel ongeveer 15 miljoen euro per dag en het verkeer lag maar een week stil.
Ieder jaar ondernemen ongeveer 17.000 schepen de elf tot zestien uur durende tocht door het Suezkanaal.
Eind juli voer het schip door het Suezkanaal en eigenlijk zou de Ever Alot op 3 augustus aankomen in Rotterdam. Het lost van 12 augustus tot en met 16 augustus in de Maasstad, waarna het doorreist naar de Britse haven van Felixstowe.
De Ever Ace en Ever Alot zijn allebei 400 meter lang en 61,5 meter breed. Beide schepen behoren tot de A-klasse van Evergreen. Binnen deze klasse vallen twaalf schepen. Van de zeven opgeleverde schepen hebben er zes een capaciteit van 23.992 TEU.
Het kan zo'n 20.000 containers vervoeren. Het liep vast op zo'n 6 kilometer ten noorden van de zuidelijke mond van het kanaal ter hoogte van de stad Suez. Het Suezkanaal, tussen het vasteland van Afrika en het schiereiland Sinaï, is een belangrijke waterweg tussen oost en west.
Het containerschip was op 23 maart onderweg vanuit China naar de Rotterdamse haven, toen het vastliep in het Suezkanaal. Het schip van rederij Evergreen is met een lengte van bijna vierhonderd meter en breedte van bijna zestig meter een van de grootste containerschepen ter wereld en blokkeerde het volledige kanaal.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.