Daarnaast zijn alle soorten bandages en pijpkousen verboden. Volgende bitten zijn toegelaten: Een ongebroken buigzaam bit; • Een gewone (eenmaal gebroken) trens; • Een dubbel gebroken trens; Dit onder de vorm van watertrens, bustrens, D-trens of kneveltrens waarvan de scharen niet vastgemaakt zijn aan de bakstukken.
- Bitten zijn in principe van metaal maar mogen ook gebruikt worden indien ze uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer of rubber zijn omkleed.
Voor het springen geldt dat een bit omkleed met spons ook is toegestaan, mits het bit wel de oorspronkelijke fabrieksvorm heeft. Alle bitten die in de dressuur zijn toegestaan zijn ook toegestaan in het springen.
Een te klein bit dat de mondhoeken belemmert is niet toegestaan. - Voor het springen en het springparcours eventing en de cross country geldt dat bitten van leer ook zijn toegestaan. Voor het springen, geldt ook dat een bit omkleed met spons is toegestaan.
Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming, takken en steel zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. Voor pony's zijn alleen stompe sporen, knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering – , dummy sporen en sporen met een draaiend bolletje toegestaan.
Men kan ook één teugel gebruiken door middel van een verbindingsriempje (Brug), waar men de teugel aan bevestigd. Door het gebruik van een pelham is een paard makkelijker diep in te stellen en wordt vaak gebruikt bij sterkere paarden.
Een ongebroken mondstuk is vaak fijn bij sterke paarden of paarden die tegen de teugelhulp ingaan. Een ongebroken trens geeft een gelijkmatige druk in de mond. Ook is een ongebroken trens fijn voor paarden met gevoelige mondhoeken omdat dit bit minder druk geeft op deze plek.
De meeste bitten zijn 16 tot 18 mm dik, wat voor de meeste paarden een goede dikte is. Veel kunststof bitten zijn 20 mm dik. Bij een paard met een kleinere mond of een dikkere tong is het aan te raden om een dunner bit te nemen (bijvoorbeeld 14 mm).
Voor het rijden van een jong paard is een bit waarbij de ringen vast zitten aan de zijkant het beste. Dit is bijvoorbeeld een bustrens, D-trens of kneveltrens. Hierdoor ligt het bit stil in de mond en heb je meer zijdelingse druk en begrenzing waardoor het sturen makkelijker gaat.
Een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong en werkt iets minder in op de lagen. Het kan niet dubbel vouwen waardoor het bit niet tegen het gehemelte kan komen. Ook een dubbelgebroken mondstuk is vrij standaard en kan voor veel verschillende paarden worden gebruikt.
Een kunststof bit wordt in het algemeen gebruikt voor paarden met een zachte en soms gevoelige mond die moeite kunnen hebben met het volgen van de hand. Kunststof staat erom bekend dat het makkelijker wordt aangenomen door de meeste paarden.
De Bustrens is een vriendelijk bit voor de paardenmond en is heel eenvoudig. Dit bit knijpt niet in de hoeken van de paardenmond tijdens gebruik. De D-trens is vergelijkbaar met de Bustrens. De D-trens heeft een ringverbinding die verder van de paardenlippen is dan andere startersbitten.
Ongebroken of locker bitten zijn echt dé bitten voor sterke paarden. Locker bitten werken als volgt: is je paard gewoon rustig en fijn, werkt het bit als een normaal enkel of dubbelgebroken bit.
springproeven is alleen een zweep van maximaal 75 cm toegestaan. Overmatig of verkeerd gebruik van zweep, teugels en/of sporen wordt bestraft met een waarschuwing.
Een kneveltrens ligt stiller en stabieler in de mond dan een watertrens of een bustrens. Het voordeel van een kneveltrens is dat er meer zijdelingse druk op het hoofd van het paard komt waardoor het paard makkelijker te sturen kan zijn. Een kneveltrens heeft wel een scherpere inwerking dan een watertrens of bustrens.
Re: Wat is Groen gereden??
Ja, dit betekent inderdaad dat het paard nog maar net onder het zadel is en nog niet veel kent. Zadelmak dus.
Locked bitten
Een locked bit blokkeert op het moment dat de ruiter (of het paard) meer druk neemt op de teugels. Hierdoor verandert het bit in een ongebroken trens en werkt de ruiterhand sterker in.
De oplossing zou kunnen zijn een bit met een andere breekpunt, andere ringen of juist geen breekpunt. Je hebt verschillende soorten bitten. De watertrens, D-trens en bustrens zijn de meest voorkomende bitten.
Het betekent vooral dat je paard je iets duidelijk wil maken. Tenzij een paard geen voortanden meer heeft, is het allereerst een teken van ongemak of pijn. Een open mond of uitstekende tong is dus heel onwenselijk, het betekent dat het paard ergens in zijn lijf ongemakkelijk is.
De oplossing
Vaak kan een bit met ander breekpunt al helpen en dan met name een enkelgebroken bit. Waar een dubbelgebroken bit druk geeft over de gehele tong geeft een enkelgebroken bit enkel druk op de zijkanten van de tong en het gehemelte. Daardoor komt het middenstuk van de tong vrij van druk.
Paarden die vaak onrustig zijn in de aanleuning kunnen baat hebben bij het gebruik van een ongebroken trens. Met het mondstuk van de ongebroken trens kan de ruiter wel sterker inwerken met de hand, waar wel rekening mee gehouden moet worden.
Om te kijken welk formaat bit het best bij jouw paard past probeer je de '2-vingertest'. Leg je wijs- en middelvinger op elkaar en steek deze ter hoogte van het bit in de mond van het paard. Afhankelijk van de druk kan je het volgende aanhouden: Veel druk -> weinig ruimte -> dun mondstuk (14-16mm)
Aan de zijkant van de mond moet het bit aan beide kanten ongeveer een halve centimeter uitsteken (niet meer). Als het bit helemaal (strak) tegen de mond van je paard zit kunnen er wondje en schuurplekjes in de mondhoeken ontstaan.
Een Baucher bit is voorzien van een extra ring om je bakstukken aan te bevestigen. Hierdoor heeft een Baucher bit een lichte hefboomwerking, bij het geven van druk op de teugels wordt er lichte druk uitgeoefend achter de oren van het paard. Een Baucher bit is alleen geschikt voor gevorderde ruiters.
Ook een zogenaamd “danger” bit is heel geschikt voor een sterk paard. Dit bit wordt een stang wanneer er meer druk op de teugels komt. Bij weinig druk is het mondstuk een dubbel gebroken mondstuk en bij meer druk wordt het mondstuk recht (zoals een stang).