Betalingsvoorwaarden zijn alle gemaakte afspraken in relatie tot de betaling van uw verkochte goederen of diensten. Een belangrijk voorbeeld hiervan is wat de gevolgen zullen zijn als de klant u niet betaalt. Verstuur nu uw eerste factuur!
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.
Voor leveringen aan consumenten bedraagt de betalingstermijn vaak 14 of 30 dagen, voor leveringen van bedrijven aan bedrijven is 30 dagen het meest gebruikelijk. Bij transacties tussen bedrijven mag bij overschrijding van de betalingstermijn in bepaalde situaties wettelijke rente berekend worden.
Wettelijke betaaltermijn voor consumenten
U bepaalt zelf de betaaltermijn voor uw consumenten. Dit moet u in uw algemene voorwaarden of het contract vermelden.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.
Met betalingsvoorwaarden worden de afspraken die u met uw klant maakt als ware aangevuld met uw betalingscondities. Om dit voor elkaar te krijgen, dienen de betalingsvoorwaarden te worden verwerkt in uw contracten of algemene voorwaarden.
Betaling geschiedt middels een door u afgegeven automatische machtiging. Betaling vindt plaats na ontvangst van een factuur en bij vooruitbetaling.
De wettelijke betalingstermijn gaat in vanaf het moment dat de klant jouw factuur ontvangt. Leidend is de ontvangstdatum, dus niet de factuurdatum die je daarop vermeldt. De nieuwe wettelijke betalingstermijn voor (kleine) bedrijven en voor de overheid is ingegaan op 16 maart 2013.
Hoeveel tijd heeft een klant om te betalen? De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur.
De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Invoice betekenis
Een factuur is een schriftelijk document met een lijst van de geleverde goederen/diensten en wat hiervoor betaald dient te worden. Tevens wordt het totaalbedrag dat betaald dient te worden op een factuur vermeld en binnen welk termijn.
Een aanmaning moet aan een aantal regels voldoen: de termijn van de betaling van een factuur dient te zijn verstreken. na een eerste aanmaning moet de debiteur minimaal veertien dagen de tijd krijgen om de betaling alsnog te voldoen, in deze veertien dagen mogen geen extra kosten in rekening worden gebracht.
Het rentepercentage van de betalingskorting was vanaf 23 maart 2020 tot en met 30 juni 2022 verlaagd van 4 naar 0,01. En is van 1 juli 2022 tot 1 januari 2023 1%. Dit komt doordat het is gekoppeld aan het rentepercentage van de invorderingsrente. Dat is wettelijk zo geregeld.
met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.
Wettelijke rente particulier of consument
Hoeveel wettelijke rente mag je vragen? De actuele wettelijke consumentenrente bedraagt 8% voor handelstransacties en 2% voor niet-handelstransacties in 2022.
Een vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Je kunt een factuur-vervaldatum op twee manieren benoemen. Een mogelijkheid is om het aantal dagen te benoemen. Wij verzoeken je de factuur binnen 14 dagen te betalen.
Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft. De wettelijke rente is 2,00 % (voor niet-handelstransacties) of 8,00 % (voor handelstransacties).